روش جدیدی برای غنی سازی مواد غذایی با ویتامین A ابداع شد

مواد غذایی ویتامین A

اخیرا روش جدیدی برای غنی سازی مواد غذایی با ویتامین A کشف شده است که به طور بالقوه می تواند زندگی افرادی را که در رژیم غذایی خود به ویتامین ها دسترسی ندارند تغییر دهد.

به گزارش تکناک، غنی سازی مواد غذایی با ذرات پلیمری جدید حاوی ویتامین A می تواند بینایی و سلامتی میلیون ها نفر افزایش دهد.

اهمیت ویتامین A

ویتامین A یک ماده مغذی حیاتی برای بینایی و عملکرد صحیح سیستم ایمنی است.همچنین وجود این ویتامین برای اندام هایی مانند مغز، پوست و ریه ها نیز حیاتی است. این ویتامین محلول در چربی دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است.

ویتامین A را می توان هم از گیاهان و هم از حیوانات به دست آورد که اشکال مختلفی از ویتامین را به بدن انسان می رسانند؛مانند رتینول، رتینال، رتینیل استر و رتینوئیک اسید.

کمبود ویتامین A می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.این مسئله در کشورهای در حال توسعه که دسترسی محدودی به مواد غذایی حاوی این ماده مغذی وجود دارد،رایج است. میزان کمبود این ویتامین تقریباً یک سوم کودکان پیش دبستانی جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد که بیشترین شیوع و درصد کمبود ویتامین A در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا به ترتیب به میزان 48 و 44 درصد است.

عدم وجود ویتامین A در رژیم غذایی علت اصلی نابینایی در سراسر جهان در کودکان است.کمبود ویتامین A می تواند باعث خشکی و التهاب در قرنیه چشم شود که به آن خشکی چشم می گویند. این اتفاق پس از تمام شدن ویتامین A رخ می دهد و می تواند منجر به کوری دائمی شود.

کشفی تازه

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) روش جدیدی برای غنی سازی مواد غذایی با ویتامین A ایجاد کرده اند. آنها امیدوارند که این کشف بتواند به میلیون ها نفر در سراسر جهان که به اندازه کافی این ماده مغذی دریافت نمی کنند،کمک کند.

این مطالعه که توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تأمین مالی شد، نشان داد که دانشمندان می توانند ویتامین A را در یک پلیمر محافظ قرار دهند که در آن از تجزیه مواد مغذی در طول پخت و پز یا ذخیره سازی جلوگیری می کند. آنا ژاکلنک، دانشمند پژوهشی در موسسه MIT برای تحقیقات یکپارچه درمورد سرطان، دلیل استفاده از پلیمر محافظ را توضیح می دهد. ژاکلنک گفت: ویتامین A با اینکه یک ریز مغذی بسیار مهم است، اما مولکولی ناپایدار است. ما می‌خواستیم ببینیم که آیا ویتامین A کپسوله شده ما می‌تواند یک ماده ی غذایی مانند آبگوشت یا آرد را در طول ذخیره‌سازی و پخت، تقویت کند و آیا ویتامین A می‌تواند از نظر بیولوژیکی فعال بماند و جذب شود یا خیر.

این تیم تحقیقاتی می‌خواست ببیند که آیا می‌توان ویتامین A را در مواد غذایی مانند نان یا آبگوشت غنی‌سازی کرد،زیرا اینها غذاهایی هستند که معمولاً در کشورهای غرب آفریقا مصرف می‌شوند،جایی که کمبود ویتامین A شایع است. در یک آزمایش بالینی کوچک،تیم تحقیقاتی نشان داد که وقتی افراد غذای غنی شده با ویتامین کپسوله شده را می‌خورند،جذب مواد مغذی که به عنوان دسترسی زیستی شناخته می‌شود،مشابه زمانی است که شرکت‌کنندگان حاضر در این مطالعه ویتامین A را به تنهایی مصرف می‌کنند.این تیم نشان داد که مواد مغذی محصور شده را می‌توان به راحتی به مکعب‌های آرد و آبگوشت اضافه کرد.

این تحقیق نشان داد که افراد می توانند به طور موثر مواد مغذی مورد نیاز را از ویتامین کپسوله شده به دست آورند.رابرت لنگر، استاد موسسه دیوید در موسسه MIT گفت: این مطالعه ای است که تیم ما واقعاً در مورد آن هیجان زده است زیرا نشان می دهد هر کاری که ما در لوله های آزمایش و بر روی حیوانات انجام دادیم به طور ایمن و مؤثر در انسان ها کار می کند.

پلیمر می تواند به بهبود ماندگاری مواد مغذی کمک کند

محققان MIT نشان دادند که می توانند از پلیمری به نام BMC برای پوشاندن ویتامین A(جهت حفظ خواص آن) و سایر ویتامین ها در داخل غذا استفاده کنند. در سال 2019، این تیم متوجه شد که استفاده از پوشش محافظ می‌تواند ماندگاری مواد مغذی را بهبود بخشد، همچنین امکان جذب مواد مغذی را فراهم می‌کند.

BMC توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)بطور کلی “ایمن” طبقه بندی شده است و در حال حاضر به عنوان پوشش برای داروها و مکمل های غذایی استفاده می شود.

آزمایش ذخیره ویتامین

به منظور آزمایش ذخیره ویتامین A، از یک فرآیند صنعتی به نام فرآیند چرخش دیسک استفاده شد.این روش شامل مخلوط کردن ویتامین A با پلیمر برای تشکیل ذراتی به قطر 100 تا 200 میکرون بود.برای جلوگیری از چسبیدن ذرات به هم، آنها را با نشاسته نیز پوشانده بودند.

این تیم کشف کرد که ویتامین A محصور شده در ذرات پلیمری در برابر تخریب توسط نور، آب جوش یا دماهای بالا مقاومت بیشتری دارد. به عبارت دیگر اثربخشی و قدرت ویتامین در اثر گرما آسیبی ندید. همچنین این ویتامین نسبت به زمانی که به شکلی Vita 250 بود، که شکل فعلی ویتامین A است و برای غنی‌سازی در غذا استفاده می‌شود،فعال تر بود.

محققان متوجه شدند که ویتامین کپسوله شده می تواند در شرایط سخت و مرطوب، در دمای 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) و 75 درصد رطوبت زنده بماند. ویتامین A در پلیمرها نسبت به سایر اشکال ماده مغذی در شرایط شدید بسیار پایدارتر باقی ماند.

ون تانگ، نویسنده اصلی مقاله و فوق دکترای سابق MIT،که در حال حاضر دانشیار دانشگاه صنعتی چین است، گفت: پایداری افزایش یافته ویتامین A به همراه فناوری ما می تواند تضمین کند که مواد غذایی غنی شده با ویتامین A جذب روزانه توصیه شده ویتامین A را حتی پس از نگهداری طولانی مدت در یک محیط مرطوب گرم و فرآیندهای پخت مانند جوشاندن یا پختن،فراهم کند.

این پلیمر به دو شرکت مجوز داده است که امیدوارند آن را برای استفاده در محصولات غذایی توسعه دهند محققان می خواهند از اطلاعات این مطالعه برای کمک به کاهش سوء تغذیه و کمبود ویتامین در سراسر جهان استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.