نحوه تطبیق CPU با مادربرد

کار کردن درست واحد پردازش مرکزی (CPU) و مادربرد برای جلوگیری از آسیب سخت افزاری و بی ثباتی سیستم بسیار مهم است.

به گزارش تکناک، AMD و Intel رمزگشایی پردازنده‌هایی که با سوکت‌ها و چیپست های مادربرد مربوطه سازگار هستند را آسان می‌کنند.

هنگام کنار هم قرار دادن یک سیستم جدید یا ارتقاء یک رایانه شخصی موجود، مهم است که در نظر داشته باشید که کدام قسمت ها کار می کنند و مواردی که باعث ایجاد مشکل می شوند را فیلتر کنید.

با سوکت CPU شروع کنید

سوکت CPU یک اتصال فیزیکی بر روی مادربرد شما است که به برد اصلی و تمام سخت افزارهای متصل اجازه می دهد تا با پردازنده ارتباط برقرار کنند. این یا یک PGA است یا LGA است، اولی دارای پین‌هایی روی مادربرد است و دومی پین‌ها را به سوکت منتقل می‌کند.

پردازنده AMD از نظر فیزیکی روی سوکت اینتل قرار نمی گیرد. با بررسی دفترچه راهنمای مادربرد یا مدل دستگاه خود برای کمک آنلاین، می توانید بررسی کنید که کدام سوکت روی PCB قرار دارد. به عنوان مثال، پردازنده های نسل دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اینتل از سوکت LGA 1700 اینتل استفاده می کنند.

هر سوکت دارای طرح‌بندی منحصربه‌فردی از پین‌ها و ابعاد فیزیکی است، بنابراین مانند انتخاب بین رم DDR5 و DDR4، نباید سعی کنید یک پردازنده ناسازگار را به سوکت CPU اشتباهی وارد کنید. پردازنده های AMD از سوکت AMD AM4 برای چیپ های قدیمی رایزن و AM5 برای 7000، 8000 و سری های جدیدتر استفاده می کنند.

پردازنده‌های پیشرفته‌تر و قدرتمندتر ممکن است از سوکت‌های ناسازگار با تراشه‌های استاندارد، مانند sTR5 برای AMD Ryzen Threadripper و FCLGA 2066 برای پردازنده‌های سری X اینتل استفاده کنند.

معمولاً پردازنده، اولین مؤلفه ای است که در مورد آن تصمیم گیری می شود و پس از آن مادربرد. در حالی که بقیه سوکت برای تطبیق مادربرد با پردازنده مهم نیست، چیپست ممکن است تعیین کند که کدام نسل از پردازنده با مادربرد کار می کند، اگر چند خانواده پردازنده با همان سوکت CPU سازگار باشند.

چیپست مادربرد را فراموش نکنید

سوکت CPU یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از نصب پردازنده اشتباه است، اما همان سوکت می تواند برای چندین نسل از پردازنده ها استفاده شود، و همه مادربردها با هر CPU عرضه شده کار نمی کنند. اینجاست که چیپست وارد عمل می شود. AMD از همان سوکت AM4 برای پردازنده های AMD Ryzen 1000 تا 5000 استفاده کرده است، اما آخرین مادربردهای عرضه شده برای پردازنده های AMD Ryzen 5000 احتمالا از تراشه های AMD Ryzen 1000 پشتیبانی نمی کنند.

سازندگان مادربرد، پردازنده های پشتیبانی شده توسط یک مادربرد خاص را در وب سایت رسمی خود فهرست می کنند. با مراجعه به این صفحات، می توانید خلاصه کاملی از هر تراشه ای که مادربرد شما با آن سازگار است را دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از مادربردها ممکن است نیاز به فلش شدن نسخه جدید بایوس برای باز کردن پشتیبانی از پردازنده های جدیدتر داشته باشند، و نحوه انجام این کار بین سازنده ها (و گاهی اوقات مادربردها) متفاوت است.

چگونه بررسی کنیم که چه مادربردی داریم؟

تشخیص اینکه کدام مادربرد در داخل رایانه شخصی شما قرار دارد یک فرآیند ساده است. دستیابی به این هدف از طریق UEFI BIOS مادربرد، سیستم عامل نصب شده یا نگاه کردن به داخل کیس رایانه شخصی امکان پذیر است. این کار باید قبل از ارتقا (یا جایگزینی) پردازنده انجام شود تا مطمئن شوید تراشه جدید بدون هیچ مشکلی با مادربرد قدیمی کار می کند. با استفاده از شماره مدل و مارک مادربرد، می توانید به سرعت به سوکت CPU، چیپست و لیست پردازنده های پشتیبانی شده نگاه کنید.

مانند حافظه سیستم، سازنده مادربرد، پردازنده های مختلفی را برای اطمینان از پشتیبانی آزمایش می کند. اگر در صفحه پشتیبانی مادربرد ذکر شده باشد، کار خواهد کرد.

هنگام خرید مادربرد به چه چیز دیگری باید توجه کنید

سوکت CPU و چیپست مهم هستند، اما مادربرد باید از تمام قسمت های مختلفی که می خواهید به آن متصل شوید پشتیبانی کند. همه مادربردها از حافظه فلش PCIE 5.0 پشتیبانی نمی کنند. اگر درایو در دسترس دارید، برای استفاده از عملکرد درایو به یک مادربرد با اسلات اختصاصی PCIe 5.0 M.2 نیاز دارید. همین امر در مورد اتصال USB، هدر فن، پشتیبانی از رم، شبکه و موارد دیگر صدق می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.