همه چیز درباره تیپ های شخصیتی مختلف MBTI

شاخص نوع شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) آزمونی است که هر فرد را در یکی از 16 نوع شخصیت مختلف دسته بندی می کند.

به گزارش تکناک، هر نوع شخصیت به یک مخفف چهار حرفی اختصاص داده می شود که این مخفف بر اساس چهار مقیاس است. این مقایسه‌ها شامل برونگرایی و درونگرایی؛ حس و تفکر؛ احساس و استدلال؛ و قضاوت و پذیرش است.

کاترین کوک بریگز و ایزابل بریگز مایرز با الهام از کار کارل یونگ روانپزشک سوئیسی ، دو مادر و دختر آمریکایی، MBTI (Personality Database : online personality database of real people and fictional characters and social networking service) را در طول جنگ جهانی دوم در تلاشی برای بهبود روابط کاری بین پزشکان توسعه دادند.

امروزه از پرسشنامه MBTI گاهی اوقات به عنوان یک ابزار ارزیابی در محیط کار، دانشگاه و روانشناسی استفاده می شود.

مقیاس های شخصیتی MBTI

هر تیپ شخصیتی MBTI توسط چهار مقیاس شخصیتی تعیین می شود. این مقیاس‌ها به مجموعه‌های متضادی از ویژگی‌ها اشاره می‌کنند که چگونگی هدایت زندگی، تصمیم‌گیری و ارتباط ما با دیگران را توصیف می‌کنند. به هر یک از این صفات، یک حرف به شرح زیر اختصاص داده می شود:

  • برونگرایی (E) در مقابل درونگرایی (I)
  • حس (S) در مقابل شهود (N)
  • تفکر (T) در مقابل احساس (F)
  • قضاوت (J) در مقابل درک (P)

این حروف شامل مخفف های چهار حرفی مرتبط با هر تیپ شخصیتی هستند. برای مثال، یک فرد درونگرا که بیشتر به شهود خود متکی است، تیپ شخصیتی MBTI او با IN- شروع می شود. اگر آن شخص بیشتر به فکر کردن تمایل داشته باشد تا احساس کردن، و بیشتر قضاوت می کند تا درک، نوع MBTI او INTJ خواهد بود.

اگرچه بسیاری از ما برای هر یک از این ویژگی‌ها جایی در وسط طیف قرار می‌گیریم، اما ارزیابی MBTI نشان می دهد که کدام یک از آنها غالب است. به عنوان مثال، به ندرت کسی همیشه برونگرا یا درونگرا مطلق است.

برونگرایی در برابر درونگرایی

مقیاس برونگرایی-درونگرایی اندازه گیری می کند که افراد در کجا تمرکز می کنند و چه چیزی به آنها انرژی می دهد. برونگراها بیشتر بر پاداش های بیرونی و دنیای بیرونی افراد، مکان ها و اشیا متمرکز هستند. در همین حال، درونگراها بیشتر متفکر هستند و از تنهایی لذت می برند.

حس در برابر شهود

مقیاس حسی-شهودی به چگونگی مشاهده و درک اطلاعات توسط مردم اشاره دارد. افراد حسی بیشتر بر جمع‌آوری اطلاعات از دنیای مادی و ملموس و ورودی‌هایی که از طریق حواس پنج‌گانه خود دریافت می‌کنند، تمرکز می‌کنند.

افرادی که بیشتر به شهود خود متکی هستند، بر ترسیم معنا از تصاویر بزرگتر تمرکز می کنند. آنها متوجه الگوها و ارتباطات می شوند و اطلاعات را از نمادها و روابط می گیرند.

تفکر در برابر احساس

مقیاس تفکر-احساس نحوه تصمیم گیری افراد را اندازه گیری می کند. در MBTI، متفکران تمایل دارند بر اساس شواهد و منطق محکم تصمیم بگیرند. در مقابل، احساسی ها به طور کلی‌تری درباره اینکه چگونه تصمیم‌هایشان، ارزش‌هایشان را منعکس می‌کند و بر دیگران تأثیر می‌گذارد، فکر می‌کنند.

قضاوت در برابر ادراک

مقیاس قضاوت-درک به چگونگی ارتباط افراد با دنیای اطرافشان اشاره دارد. افرادی که ادراکی هستند، انعطاف پذیرتر و خودجوش تر هستند و اغلب ترجیح می دهند در لحظه زندگی کنند. افرادی که به سمت مقیاس داوری نزدیکتر هستند، ساختار، روال، قابلیت پیش بینی و نظم بیشتر را ترجیح می دهند.

تیپ های شخصیتی MBTI

شاخص تیپ مایرز-بریگز هر فرد را به یکی از 16 تیپ شخصیتی زیر طبقه بندی می کند:

  • ISTJ: ISTJها برنامه ریزانی مسئولیت پذیر، منطقی و روشمند هستند که ترجیح می دهند از روال های ساختاریافته پیروی کنند و سنت ها را حفظ کنند. گاهی اوقات به این تیپ بازرس هم می گویند. این تیپ شخصیتی به طور ویژه ای در بین پزشکان رایج است.
  • ISFJ: که به عنوان محافظ یا مدافع شناخته نیز می شود، رایج ترین تیپ شخصیتی MBTI است. این تیپ سازماندهی شده، از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر و متمرکز بر خانه و خانواده هستند. تیپ های ISFJ تمایل دارند که محفوظ باشند و به اقتدار احترام بگذارند.
  • INFJ: INFJ یا وکیل مدافع ها کمترین نوع شخصیت MBTI هستند که کمتر از 2٪ از جمعیت را تشکیل می دهد. INFJ ها ایده آل گرا، خلاق و حساس هستند، اما تمایل دارند احساسات خود را با تجزیه و تحلیل منطقی متعادل کنند.
  • INTJ: INTJها یا معماران، متفکران منطقی و خلاقی هستند که در ابداع روش‌های جدید تفسیر و تحلیل جهان مهارت دارند. مانند INFJ، این تیپ شخصیتی نیز نادر است.
  • ISFP: ISFP ها که به ماجراجویان نیز معروف هستند، آرام، دوستانه و وفادار و اغلب دوستداران طبیعت و هنر هستند. افرادی با این تیپ شخصیتی اهل عمل هستند و ترجیح می دهند در لحظه زندگی کنند و روی کارهای عملی تمرکز کنند.
  • ISTP: ISTPها که به آنها صنعت‌کاران یا استادان نیز می‌گویند، حل‌کننده‌های مستقل و هدف‌گرا هستند که عاشق یادگیری چیزهای جدید هستند.
  • INTP: INTPها متفکرانی عمیقاً تحلیلی هستند که از ایده های انتزاعی استقبال می کنند. این منطق دانان ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند و اغلب از تحقیقات مستقل عمیق لذت می برند.
  • INFP: INFP ها، که گاهی اوقات واسطه ها نامیده می شوند، تمایل دارند رویاهای بزرگ داشته باشند و عمیقاً به دیگران اهمیت می دهند. به طور معمول بسیار دلسوز هستند و اغلب با ایده آل های اخلاقی انگیزه می گیرند.
  • ENFP: ENFP ها که فعالان یا قهرمانان نیز نامیده می شوند، گرم، دوستانه، پر انرژی و خودجوش هستند. آنها اغلب می دانند چگونه مردم را به سوی یک هدف و چشم انداز مشترک گرد هم بیاورند.
  • ESFP: ESFPها یا اجراکننده‌ها بسیار اجتماعی و خوش‌بین هستند. این تیپ های سرگرم کننده اغلب دیگران را با طنز و داستان سرایی سرگرم می کنند.
  • ESTP: ESTP که کارآفرینان نیز نامیده می‌شوند، برون‌گرا و کاریزماتیک هستند. آنها تمایل دارند نقش های رهبری را بر عهده بگیرند و تصمیمات جسورانه اتخاذ کنند.
  • ENTP: که به عنوان مبتکران نیز شناخته می‌شود، مناظره‌گران و گفتگوگران با روحیه ای هستند. آنها تمایل دارند کنجکاو و مدبر باشند و سریع قدم بردارند.
  • ESFJ: ESFJ یا مراقب، برای کمک و مراقبت از دیگران به هر اندازه ای تلاش می کند. ESFJ ها که اغلب به سمت مشاغلی مانند تدریس و پرستاری کشیده می شوند، منظم و برون گرا هستند.
  • ESTJ: ESTJ یا کارگردان، یک رهبر طبیعی است. ESTJهای سخت کوش و قاطع به سمت موقعیت های مقتدر جذب می شوند.
  • ENTJ: ENTJها یا فرماندهان، تصمیم گیرندگان با نفوذ و ماجراجویی هستند که اغلب در نقش های رهبری یافت می شوند.
  • ENFJ: ENFJ که به عنوان معلم یا حکیم نیز شناخته می شوند، اغلب از مراقبت و الهام بخشیدن به دیگران از طریق راهنمایی عاقلانه و فداکارانه لذت می برند.

تیپ شخصیتی شما چیست؟

برای فهمیدن تیپ شخصیتی MBTI  خود، باید پرسشنامه MBTI را پر کنید. به طور معمول این پرسشنامه حدود 30 دقیقه طول می کشد.

ارزیابی MBTI شامل یک سری سوالات چند گزینه ای (هر کدام با دو پاسخ ممکن) در مورد رفتار معمولی، احساسات و رویکرد شما به زندگی است. برای مثال، ممکن است از شما بپرسند که آیا ترجیح می‌دهید انعطاف‌پذیر باشید یا با ضرب‌الاجل‌های دقیق کار کنید، یا تمایل دارید بیشتر خودجوش باشید یا روشمند.

می توانید ارزیابی MBTI را به صورت آنلاین در MBTIonline.com یا شخصاً از طریق بنیاد Myers & Briggs پر کنید.

MBTI چقدر قابل اعتماد است؟

MBTI  قرار نیست به عنوان شاخصی برای وضعیت سلامت روان استفاده شود و در واقع شواهد در مورد پایایی و اعتبار آن به عنوان یک ابزار ارزیابی بالینی محدود است.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نتایج MBTI می‌تواند در شرایط خاصی ارزشمند باشد، به ویژه در کارهای درمانی و محل کار. به عنوان مثال، درک شخصیت یک بیمار ممکن است به پزشک او کمک کند تا با او ارتباط واضح‌تری برقرار کند و همدلی بیشتری را نسبت به دیدگاه آنها ایجاد کند.

در همین حال، یک پزشک با درک تیپ MBTI خود می‌تواند به بیماران کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند تا با بیماران و سایر پزشک ها به طور مؤثرتری ارتباط برقرار کند.

نتایج MBTI توسط برخی از مدیران، کارفرمایان، روانشناسان سازمانی، استخدام کنندگان و مربیان شغلی استفاده می شود. دانستن نوع MBTI خود ممکن است به شما در شناسایی مشاغلی که می‌توانند برای شما مناسب باشند، کمک کند. همچنین ممکن است به همکاران کمک کند تا به روش های مؤثرتری با یکدیگر همکاری و ارتباط برقرار کنند.

برخی از انواع MBTI تمایل دارند به سمت حرفه های خاصی کشیده شوند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که جراحان مغز و اعصاب به احتمال زیاد INTJ هستند و پس از آن ENTJ ها بیشترین جمعیت جراحان مغز و اعصاب را تشکیل می دهند. مطالعه دیگری نشان داد ENTP رایج ترین تیپ شخصیتی MBTI در بین چشم پزشک ها است.

سایر مقیاس ها و ارزیابی های شخصیتی

علاوه بر MBTI، برخی از رایج ترین ارزیابی های شخصیتی موجود عبارتند از:

  • تست شخصیت پنج بزرگ: تست شخصیت پنج بزرگ، تیپ شخصیتی را بر اساس تفاوت‌های فردی در پنج ویژگی یا بعد اصلی ارزیابی می‌کند: برون‌گرایی، روان رنجوری، موافق بودن، وظیفه‌شناسی و گشودگی به تجربه.
  • پرسشنامه شخصیت چند فازی مینه سوتا (MMPI): MMPI برای اولین بار در سال 1940 معرفی شد. MMPI یک پرسشنامه خود گزارشی است که به طور گسترده توسط روانشناسان برای ارزیابی شخصیت و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب استفاده می شود.
  • 16 آزمون عوامل شخصیتی (16PF): پرسشنامه شانزده عامل شخصیت (16PF) توسط روانشناس ریموند ب. کتل در چندین دهه و از دهه 1940 شروع شد. برخی از 16 عامل یا ویژگی شخصیتی که مورد آزمایش قرار گرفته اند عبارتند از: تسلط، اتکا به خود، گرمی، حساسیت و آگاهی از قوانین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.