ویروس کرونا تا یک سال پس از ابتلا در بدن باقی می ماند

تحقیقات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند بیش از یک سال پس از عفونت در خون و بافت برخی از بیماران باقی بماند و بینش‌هایی را در مورد ایجاد علائم طولانی کووید ارائه می‌دهد. مطالعات انجام شده توسط مایکل پلوسو که رهبری تحقیقات را بر عهده داشت، نشان می‌دهد که آنتی‌ژن‌های کووید تا 14 ماه در خون و بیش از دو سال در نمونه‌های بافتی باقی می‌مانند که این آمار نشان‌دهنده ارتباط احتمالی این ویروس با اثرات طولانی‌مدت بر سلامتی است

بر اساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا که سرنخ‌های بالقوه‌ای در مورد علت ابتلای طولانی مدت به کووید در برخی افراد ارائه می‌دهد، مشخص شده است که ویروس کرونا می‌تواند بیش از یک سال پس از پایان مرحله حاد این بیماری در خون و بافت بیماران باقی بماند.

به گزارش تکناک، دانشمندان تکه‌هایی از ویروس SARS-CoV-2 را که به آن آنتی‌ژن‌های کووید گفته می‌شود، تا 14 ماه پس از عفونت و برای بیش از دو سال در نمونه‌های بافت افراد مبتلا به کووید یافته‌اند که در خون باقی می‌مانند.

مایکل پلوسو، رهبر دو مطالعه انجام شده در این مورد، می‌گوید: ما دو مطالعه انجام دادیم که برخی از قوی‌ترین شواهد را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهند آنتی‌ژن‌های ویروس کرونا می‌توانند در برخی افراد باقی بمانند؛‌ حتی اگر به‌ نظر برسد آنها پاسخ‌های ایمنی طبیعی دارند.

یافته‌های این دو مطالعه در کنفرانس رتروویروس‌ها و عفونت‌های فرصت‌طلب (CROI) که از 3 تا 6 مارس 2024 در دنور برگزار شد، ارائه شد.

شواهد عفونت طولانی مدت

در اوایل دوران همه‌گیری، ویروس کرونا به عنوان یک بیماری گذرا تصور می‌شد. اما در تعداد فزاینده‌ای از بیماران، حتی آن‌هایی که قبلاً سالم بوده‌اند، ماه‌ها یا حتی سال‌ها علائمی مانند مه مغزی، مشکلات گوارشی و مشکلات عروقی ادامه داشت.

محققان در مطالعه خود نمونه خون 171 نفر را که به کووید آلوده شده بودند، بررسی کردند. دانشمندان با استفاده از یک آزمایش فوق حساس روی پروتئین اسپایک کووید که به نفوذ ویروس به سلول‌های انسانی کمک می‌کند، کشف کردند که این ویروس تا 14 ماه بعد در برخی افراد هنوز وجود دارد.

در میان افرادی که به دلیل کووید در بیمارستان بستری شده بودند، احتمال کشف آنتی‌ژن‌های کووید تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی بود که این بیماری را نداشتند. همچنین برای کسانی که گزارش دادند بیمار هستند، اما در بیمارستان بستری نشده بودند هم تعداد این آنتی‌ژن‌ها بالاتر بود.

ویروس تا دو سال در بافت باقی می‌ماند

از آنجایی که اعتقاد بر این است که ویروس کرونا در بافت باقی می‌ماند، دانشمندان به بانک بافت طولانی کووید دانشگاه UCSF مراجعه کردند که حاوی نمونه‌های اهدایی بیماران مبتلا به کووید طولانی و بدون کووید طولانی است.

آنها بخش‌هایی از RNA ویروسی را تا دو سال پس از عفونت شناسایی کردند، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر عفونت مجدد فرد وجود نداشت. محققان آن RNA ویروسی را در بافت همبند که سلول‌های ایمنی در آن قرار دارند یافتند که نشان می‌دهد قطعات ویروسی باعث حمله سیستم ایمنی می‌شوند. در برخی از نمونه‌ها، محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس می‌تواند فعال باشد.

پلوسو گفت که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا تداوم این قطعات باعث ایجاد کووید طولانی مدت و خطرات مرتبط با آن مانند حمله قلبی و سکته می شود یا خیر، مورد نیاز است.

اما بر اساس این یافته‌ها، گروه تحقیقاتی پلوسو در UCSF درگیر آزمایش‌های بالینی متعددی هستند تا آزمایش کنند آیا آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا داروهای ضد ویروسی می‌توانند ویروس را حذف کنند و سلامت افراد مبتلا به کووید طولانی را بهبود بخشند.

پلوسو گفت: کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما من احساس می‌کنم که ما در حال پیشرفت در درک پیامدهای بلندمدت این عفونت هستیم.

این نوشته در پزشکی، علمی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.