پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر هند به سمت خورشید

هند تنها 10 روز پس از فرود فضاپیمای چاندرایان-3 در قطب جنوبی ماه، اولین رصدخانه خورشیدی مبتنی بر فضای خود را با موفقیت پرتاب کرد.

به گزارش تکناک، این فضاپیما که Aditya-L1 نام دارد، با وزن بیش از 3264 پوند از پایگاه فضایی ساتیش داوان در مرکز فضایی سری‌هاری‌کوتا هند جنوبی با استفاده از موشک 44.4 متری PSLV-XL در ساعت 11:50 صبح به وقت محلی روز شنبه پرتاب شد. Aditya-L1 مسافتی معادل 932،000 مایل را طی می کند و 125 روز (یا بیش از چهار ماه) را برای رسیدن به مقصد سپری خواهد کرد.

مقصد نهایی در نقطه لاگرانژی  L1خواهد بود و فضاپیما در موقعیتی بین خورشید و زمین قرار خواهد گرفت که به رصد خانه اجازه می دهد تا فعالیت های خورشیدی را به طور مداوم و بدون هیچ گونه اختفا و کسوف ردیابی کند.

آژانس فضایی هند (ISRO)، هفت محموله را بر روی فضاپیمای Aditya-L1 نصب کرده است، چهار محموله برای سنجش از دور و سه محموله برای آزمایش در محل. ابزارهای داخلی شامل تاج‌نگار خط انتشار مرئی، تلسکوپ تصویربرداری فرابنفش خورشیدی، طیف‌سنج اشعه ایکس، تحلیلگر ذرات باد خورشیدی، بسته آنالیزور پلاسما و مغناطیس‌سنج‌های دیجیتال با وضوح بالا سه محوری هستند که همگی برای جمع‌آوری داده‌ها و مشاهدات لازم ضروری هستند. هدف کلی این ماموریت با کد PSLV-C57 مشخص می شود وشامل مشاهده فعالیت های خورشیدی و تأثیر آن بر آب و هوای فضا است.

پس از بیش از یک ساعت از برخاستن، PSLV فضاپیما Aditya-L1 را به مداری بیضوی 146×12117 مایلی رساند. این اولین باری بود که مرحله فوقانی پرتابگر دو توالی سوختگی انجام داد تا فضاپیما در مدار مورد نظر خود قرار گیرد.

رئیس ISRO، هنگام سخنرانی برای حاضران در مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی گفت: من می خواهم امروز به PSLV برای چنین ماموریت متفاوتی که Aditya-L1 را در مدار درست قرار داد تبریک بگویم. اکنون، Aditya-L1 پس از چند مانور زمینی سفر خود را انجام خواهد داد. بیایید برای فضاپیمای Aditya برای سفر طولانی و قرار گرفتن در مدار هاله L1 بهترین ها را آرزو کنیم.

محموله های روی فضاپیما سه بخش حیاتی خورشید را مطالعه خواهند کرد: فتوسفر، کروموسفر و تاج. علاوه بر این، سه ابزار برای انجام آزمایشات در محل، محیط محلی را در نقطه لاگرانژی L1 مشاهده خواهند کرد.

Aditya-L1، که دولت هند تقریباً 46 میلیون دلار در سال 2019 برای آن اختصاص داد، در سال 2008 برای مطالعه تاج خورشیدی، لایه بیرونی جو خورشید، مفهوم‌سازی شد و در ابتدا Aditya (در هندی “خورشید”) نامیده شد. با این حال، ISRO بعداً مأموریت را با نام جدید Aditya-L1 تغییر داد تا آن را برای مطالعه محیط های خورشیدی و فضایی گسترش دهد.

نیگار شاجی، مدیر پروژه ماموریت Aditya-L1 گفت: این یک رویا برای تیم Aditya-L1 است. او ادامه داد راه اندازی این پروژه یک دارایی علمی با ارزش برای کشور به حساب می آید.

در گذشته، ایالات متحده، اروپا و چین مأموریت های رصدخانه ای خورشیدی را در فضا برای مطالعه خورشید انجام دادند. با این حال، این اولین باری است که هند به این حوزه می‌پردازد، زیرا تاکنون روی رصد خورشید با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی تمرکز کرده بود.

آژانس فضایی هند هفته گذشته زمانی که چاندرایان-3 با موفقیت روی ماه فرود آورد، مورد توجه و تمجید جهانی قرار گرفت. در اوایل این هفته، ISRO ویدئویی را منتشر کرد که کاوشگر مأموریت به اشتراک گذاشته بود و نشان می‌داد مریخ نورد آن در حال حرکت بر روی سطح ماه برای یافتن مسیری امن است. مأموریت ماه به انجام فهرستی از آزمایش‌ها برای کمک به فرود انسان در نهایت کمک می‌کند.

جیتندرا سینگ، معاون وزیر علوم و فناوری ضمن تبریک به ISRO برای راه اندازی موفقیت آمیز ماموریت Aditya-L1 گفت: در حالی که تمام جهان با نفس بند آمده این موضوع را تماشا کردند، این در واقع یک لحظه رویایی برای هند است.

در کنار Aditya-L1، ISRO مدت‌هاست بر روی ماموریت فضایی انسانی با نام گاگانیان (Gaganyaan) که برای سال 2025 برنامه‌ریزی شده است، کار می کند.

در ژوئن، هند برای شرکت در آزمایش‌های فضایی مشترک با کشورهای شریک، پیمان آرتمیس ناسا را امضا کرد. ناسا همچنین متعهد به آموزش فضانوردان هندی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون است و در نظر دارد سال آینده آنها را به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد. علاوه بر این، ISRO و ناسا در حال کار بر روی یک مأموریت رصدخانه ای در پایین زمین هستند که قرار است در سال 2024 پرتاب شود تا کل سیاره را در 12 روز نقشه برداری کند و به طور مداوم اکوسیستم های زمین، توده یخ، زیست توده گیاهی، سطح دریا، و بلایای طبیعی و خطرات را تجزیه و تحلیل کند.

به طور جداگانه، هند اوایل سال جاری یک سیاست فضایی را برای افزایش مشارکت خصوصی در مأموریت های فضایی خود اعلام کرد. این کشور جنوب آسیا در حال حاضر بیش از 150 استارت آپ فناوری فضایی دارد که وسایل پرتاب، ماهواره و تجهیزات رصدخانه زمینی را توسعه می دهند.

سرمایه گذاری در استارت آپ های فناوری فضایی هند از 96 میلیون دلار در سال 2021 با 17 درصد افزایش به 112 میلیون دلار در سال 2022 رسیده است. بر اساس داده‌هایی که اخیراً توسط شرکت تحلیلی Tracxn منتشر شده است، بخش فناوری فضایی نیز شاهد افزایش قابل‌توجهی 60 درصدی در تزریق سرمایه نسبت به سال گذشته بود که به 62 میلیون دلار در سال 2023 رسید. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هندی با سهولت در قوانین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، که سهامداران مختلف مدت‌هاست خواستار آن هستند، بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.