ساختار ویندوز 12 چگونه خواهد بود؟

بیشتر مردم با استرس و نگرانی ناشی از به روز رسانی سیستم عامل رایانه خود آشنا هستند. وقتی تصمیم به ادامه به‌روزرسانی می‌گیرید، جهان دیجیتال شما به مدت کوتاهی نامشخص می‌شود.

به گزارش تکناک، اگر در حین به‌روزرسانی مشکلی پیش بیاید، می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. حتی اگر به‌روزرسانی موفق باشد، همچنان شک وجود دارد. آیا تمام برنامه‌ها، درایورها و پلاگین‌های شما به درستی در سیستم جدید عمل خواهند کرد؟ بنابراین، اگر هنوز از ویندوز 10 در کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، کاملاً منطقی است. علیرغم اینکه مایکروسافت همچنان به شما یادآوری می‌کند که به ویندوز 11 بروید.

به همین دلیل است که ما به‌روزرسانی‌های مثبت و منفی داریم. خبر خوب این است که مایکروسافت به زودی دیگر شما را درباره ویندوز 11 آزار نخواهد داد. با این حال، نقطه ضعف این است که ویندوز 12 ممکن است به زودی جایگزین ویندوز 11 شود. این اتفاق می‌تواند در اوایل سال آینده بیافتد.

نشانه‌های اولیه برنامه‌های آینده مایکروسافت شروع به ظاهر شدن کرده‌اند. یک نسخه جدید از ویندوز به زودی بر روی کامپیوترهای ویندوزی اجرا خواهد شد، احتمالاً در سال آینده. چه چیزهایی را می‌توانیم در نسخه آینده ویندوز انتظار داشته باشیم؟

به طور واضح، مایکروسافت نیاز خواهد داشت که ویندوز 12 را از نظر ظاهری از نسخه‌های قبلی خود متمایز سازد. همانطور که همیشه بوده است، ما قبلاً نشانه‌هایی درباره ظاهر احتمالی آن دریافت کرده‌ایم.

در یک کنفرانس توسعه‌دهندگان Windows Ignite، به طور تصادفی یک تصویر نمایش داده شد که تغییر جالبی را نشان می‌دهد. در این تصویر، نوار وظیفه که معمولاً در پایین صفحه ثابت است، به نظر می‌رسد در بالا شناور شده است. در ویندوز 12، اطلاعاتی مانند زمان، آب و هوا، وضعیت اتصال، عمر باتری و یک جعبه جستجو در این موقعیت جدید نمایش داده می‌شود. این نشانه‌ای است از یک رابط کاربری که یادآور دستگاه‌های سیار مانند تلفن‌ها و تبلت‌ها است.

در واکنش به رشد سریع برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که در ماه‌های اخیر ظاهر شده‌اند، تغییرات قابل توجهی احتمالاً در زیر سطح رخ خواهند داد. چیزی شبیه به انفجار کامبرین در جهان طبیعی.

“من پیش‌بینی می‌کنم که مایکروسافت تاکید قوی‌ای بر ادغام ویژگی‌های ‘هوش مصنوعی’ در نسخه بزرگ بعدی ویندوز خواهد داشت”، اظهاراتی که زاک باودن، سردبیر ارشد در ویندوز سنترال، انجام داده است.

باودن تخمین می‌زند که نسخه بعدی ویندوز ممکن است با استفاده از هوش مصنوعی، قادر به پیش‌بینی برنامه‌ها یا میانبرهایی باشد که شما در آینده نیاز خواهید داشت. این عمل با تجزیه و تحلیل فعالیت فعلی صفحه نمایش شما انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر ویندوز تشخیص دهد که شما در حال نوشتن یک ایمیل هستید و اشاره کند که باید دعوت‌نامه‌های عروسی را ارسال کنید، می‌تواند از طریق منوی شروع به شما برنامه Microsoft Designer را پیشنهاد دهد.

وی همچنین احتمال بهبودهای هوشمند در ویژگی‌های موجود مانند Snap Assist را نیز مطرح می‌کند. این ویژگی به ویندوز کمک می‌کند تا برنامه‌هایی را که اغلب با هم استفاده می‌کنید، برای چندوظیفه کارآمدتر به خاطر بسپارد.

یکی از تغییرات مهمی که می‌توانیم در نسخه‌های آینده ویندوز انتظار داشته باشیم، بازسازی اساسی سیستم عامل است. به جای ارائه رویکرد یک سایز برای همه چیز، پروژه داخلی مایکروسافت به نام “CorePC” در حال تقسیم ویندوز به مؤلفه‌های اساسی آن است. این رویکرد ماژولار، ویندوز را قادر می‌سازد تا به طور موثری در انواع فرم‌ها عمل کند. این تلاش، مشابه پروژه ویندوز  10X که قبلاً رها شده بود، خواهد بود.

به عنوان مثال، این بدان معناست که ما ممکن است نسخه‌های آینده ویندوز را روی تبلت‌ها یا دستگاه‌های تاشو با پردازنده‌های ARM شاهد باشیم. این دستگاه‌ها می‌توانند بسیاری از برنامه‌های “سایز کامل” ویندوز را اجرا کنند بدون اینکه نیاز به پشتیبانی درونی برای برنامه‌های قدیمی “legacy” ویندوز که از نسخه‌های قبلی سیستم عامل نشأت گرفته‌اند، داشته باشند.

یک نوآوری مهم دیگر، همانطور که Bowden اشاره کرده‌است، این است که نسخه‌های CorePC ویندوز نیز از رویکرد “جداسازی حالت” استفاده خواهند کرد. این بدان معناست که برنامه‌ها به طریقی که تا حدی شبیه به برنامه‌های آیپد هستند، عمل خواهند کرد و در بخش‌های خاصی از سیستم محدود خواهند بود. این رویکرد برای بهبود امنیت و حریم خصوصی طراحی شده است. از این رو، دسترسی یا دستکاری اطلاعات حساس خارج از مناطق تعیین شده را برای برنامه ها دشوارتر می کند.

ویندوز 12 چقدر انعطاف پذیر خواهد بود؟

حرکت محتمل به سمت ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر در ویندوز، نشان‌دهنده جدایی از دیدگاه اولیه‌ای است که Satya Nadella CEO در سال ۲۰۱۴ رهبری استیو بالمر را به دست گرفت.

در سال‌های ابتدایی خود، ساتیا نادلا هدف شرکت را تغییر داد. او بر رونق کسب‌وکار Azure و جدایی از استراتژی قبلی برای داشتن “ویندوز” در هر دستگاه را تأکید داشت. انتشار آفیس در آیپد، نمونه‌ای از این تغییر ذهنیت بود.

این تغییر استراتژیک به درستی توسط تحلیلگر تأثیرگذار فناوری، بن تامپسون، در سال ۲۰۱۸ به عنوان “پایان ویندوز” به خوبی توصیف شد. تاکید دوباره بر مفهوم ماژولار CorePC ممکن است نشان‌دهنده بازگشت به ایده گسترش ویندوز به یک طیف گسترده از دستگاه‌ها باشد، که نشان می‌دهد احتمالاً ایده اینکه ویندوز در همه جا حاضر باشد، دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

Bowden تاکید می‌کند که “ویندوز اینجا باقی خواهد ماند”. “اگر چه ممکن است به عنوان یک محصول با‌سابقه در نظر گرفته شود، اما دقیقاً همین با‌سابقه‌ بودن باعث می‌شود که ویندوز یک گزینه قابل قبول برای بسیاری از کاربران باشد. به ویژه شرکت‌ها و گیمرها به احتمال زیاد از ویندوز دور نخواهند شد.”

بنابراین، مایکروسافت تصور می‌کند که در آینده همراه با iPadOS و اندروید در دستگاه‌های اصلی رقابتی باقی خواهد ماند. Bowden می‌گوید: ” کامپیوتر صنعت بزرگی است و هیچ جایگزینی وجود ندارد که شرکت‌هایی مانند دل، اچ‌پی، لنوو و سایر شرکت‌ها بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند. Chrome OS جایگزین کافی برای ویندوز نیست و macOS برای استفاده تجاری در دسترس نیست. رهبری فعلی در مایکروسافت در حال کار بر روی بازماندن ویندوز به عنوان یک سیستم عامل برجسته برای اکثریت است و من پیش‌بینی می‌کنم که این روند با ویندوز ۱۲ ادامه خواهد یافت.”

چه زمانی مایکروسافت قصد دارد ویندوز 12 را منتشر کند؟

هر چند ویندوز ۱۲ در حال حاضر در دست توسعه است، اما مایکروسافت هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است که چه زمانی این نسخه برای استفاده تجاری در دسترس قرار خواهد گرفت.

طبق گزارش ویندوز سنترال، مایکروسافت طبق یک برنامه‌ریزی، قصد دارد نسخه‌های قابل توجهی از ویندوز را تقریباً هر سه سال عرضه کند. اگر این برنامه زمانبندی رعایت شود، انتظار می‌رود ویندوز ۱۲ در حدود سال ۲۰۲۴ منتشر شود.

این با چرخه عرضه نسخه‌های قبلی ویندوز سازگار است. ویندوز ۱۱، که شش سال پس از ویندوز ۱۰ منتشر شد، بجای سه سال ما بین ویندوز ۷، ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ داشتیم.

همانند تمام نسخه‌های ویندوز و تمام به‌روزرسانی‌های اصلی ویندوز، کسانی که در برنامه Windows Insider عضو هستند، قبل از انتشار عمومی، فرصتی برای تست ویندوز ۱۲ در مراحل مختلف خواهند داشت. این احتمالاً قبل از عرضه عمومی، ماه‌ها طول خواهد کشید.

قیمت مورد انتظار

مشابه ویندوز ۱۱، این احتمال بسیار زیاد است که مایکروسافت ویندوز ۱۲ را به عنوان یک به‌روزرسانی اختیاری و رایگان در زمان آماده‌سازی برای انتشار، ارائه دهد. این پیشنهاد ممکن است به کاربران ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ هر دو گسترش یابد.

با این حال، برای مشتریانی که ترجیح می‌دهند به جای ارتقاء نصب موجود سیستم عامل را خریداری کنند، مایکروسافت احتمالاً هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد. ویندوز ۱۱ هوم در حال حاضر با قیمت ۱۳۹ دلار و ویندوز ۱۱ پرو با قیمت ۱۹۹.۹۹ دلار عرضه می‌شود. بنابراین انتظارمان این است که ویندوز ۱۲ به قیمتی مشابه عرضه شود. اگر نه، ممکن است قیمت آن هنگامی که در دسترس قرار می‌گیرد در این محدوده قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.