پولاریس در مسیر توسعه هواپیمای فضایی مافوق صوت

شرکت هوا فضای آلمانی پولاریس یک سری پروازهای آزمایشی را در مورد توسعه آرورا (Aurora)، طرح مفهومی نسل بعدی هواپیمای فضایی این شرکت تکمیل کرده است.

به گزارش تکناک، هفته گذشته پولاریس ، پرواز Mira-Light را با موفقیت به پایان رسید. این هواپیمای مدل، نسخه کوچک شده هواپیمای آزمایشی Mira است که برای اولین پرواز خود تا پایان سال برنامه ریزی شده است.

این شرکت دارای تجربه گسترده ای در ایجاد قابلیت های پرتاب فضایی قابل استفاده مجدد و یک سیستم حمل و نقل مافوق صوت انعطاف پذیر است که می تواند به عنوان یک هواپیمای معمولی به کار خود ادامه دهد.

وسیله نقلیه Aurora فناوری پرتاب هواپیما و موشک را با طراحی جدید ترکیب می کند تا مزیت هزینه قابل توجهی را ارائه دهد و راه را برای دسترسی منظم، ایمن و کم هزینه به فضا هموار کند. پولاریس پرواز های آزمایشی مورد نیاز را برای بررسی فناوری و تسریع ساخت هواپیمای فضایی انجام داده است.

تست جامع

طول MIRA-Light 2.5 متر است و از نظر فناوری یک نسخه ساده از هواپیمای آزمایشی بزرگتر و سنگین تر MIRA است. هدف اصلی ساخت این هواپیما ارزیابی کامل و بهینه سازی سیستم های کنترل پرواز MIRA است. این هواپیما دارای چهار فن کانالی الکتریکی است که برای پیشرانش در مقابل چهار توربین جت و موتور موشک هواپایه سوخت مایع قرار میگیرند.

هواپیمای MIRA-Light چهارمین مدل آزمایشی این شرکت بود که پس از مدل های قبلی خود Stella، Aleda و Athena به آسمان رفت.

تیم تحقیقاتی توانست با استفاده از تجربه قابل توجه خود، کل مخارج پروژه، از جمله هزینه های انسانی و سخت افزاری برای طراحی، ساخت، و آزمایش پرواز را به مقدار نسبتاً زیادی محدود کند که در مجموع فقط چند ده هزار دلار می شود. پولاریس می گوید طراحی و ساخت MIRA-Light همزمان با MIRA در عرض چند هفته به پایان رسید.

از آنجایی که اولین پرواز بدون نقص انجام شد، ما مستقیماً برنامه آزمایش و کالیبراسیون کنترلر پرواز را در همان روز شروع کردیم. تا پایان روز، MIRA-𝘓𝘪𝘨𝘩𝘵 پنج پرواز را بدون هیچ مشکلی انجام داد. Polaris در بیانیه ای گفت: با نگاهی به آینده، ما آماده انجام تقریباً 10 تا 15 پرواز اضافی در هفته های آینده هستیم تا برنامه آزمایشی جامع خود را به پایان برسانیم.

پولاریس اکنون قصد دارد پرواز آزمایشی Mira خود را تا پایان سال 2023 تکمیل کند و مدل آزمایشی نهایی Nova قرار است در آغاز سال آینده به آسمان برود.

هواپیمای فضایی چند منظوره

سیستم هوافضای نوآورانه در آرورا، عملیات های پرتاب فضایی سنتی را منسوخ میکند و آنها را شبیه نشست و برخواست هواپیما می کند. با کاهش قابل توجه هزینه که به استفاده مجدد و حذف هزینه‌های سکوی پرتاب نسبت داده می‌شود، آرورا می‌تواند محموله‌هایی تا 1000 کیلوگرم را برای مأموریت‌های مداری و تا 10،000 کیلوگرم برای ماموریت های زیر مداری یا مافوق صوت حمل کند.

به گفته پولاریس:این سیستم امکان توقف ماموریت و بازگشت امن محموله را نیز دارد و پایداری ماموریت از طریق قابلیت استفاده مجدد 90 تا 100 درصدی سیستم و استفاده از پیشرانه های سازگار با محیط زیست برجسته می شود.

آرورا دارای ظرفیت مشخص و چند ماموریتی است که در پروازهای فضایی معمول نیست. پرتابگرهای کوچک سنتی تنها می توانند به طور موثر به بازار پرتاب ماهواره های کوچک خدمت کنند، در حالی که آرورا می تواند حداقل پنج مورد استفاده متنوع را داشته باشد. به گفته پولاریس، این شرایط امکان دستیابی به مشتری زیاد و بازار بزرگ را فراهم می کند و یک مورد تجاری قانع کننده ایجاد می کند که متفاوت از پرتابگرهای کوچک معمولی است.

پس از یک سری پروازهای آزمایشی، پولاریس قصد دارد پرواز فضایی آرورا را تا سال 2026-2027 عملیاتی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.