چگونه اثرات منفی صفحه نمایش بر کودکان را کاهش دهیم؟

محققان ژاپنی کشف کردند که تشویق کودکان به بازی در فضای باز می ‌تواند منجر به کاهش برخی از اثرات مضر استفاده از صفحه نمایش بر ذهن آنها شود.

محققان دانشگاه اوزاکا کشف کردند که تشویق کودکان به بازی در فضای باز می ‌تواند منجر به کاهش برخی از اثرات مضر استفاده از صفحه نمایش بر ذهن آنها شود.

به گزارش تکناک، والدینی که فرزندان خردسال دارند، اغلب نگران زمان زیادی هستند که فرزندشان درمقابل صفحه‌ های نمایش مانند تبلت، تلفن، کامپیوتر و تلویزیون صرف می‌ کنند. آن ها همچنین ممکن است در مورد تأثیر زمان استفاده از صفحه ‌های نمایش بر رشد فرزندشان و راه های  مقابله با اثرات منفی آن کنجکاو باشند. اخیراً یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که در سنین 2 تا 4 سالگی، هرچه زمان بیشتری برای استفاده از صفحه نمایش صرف شود، مهارت‌های ارتباطی و عملی کودک کاهش پیدا می‌ کند اما بازی کردن کودکان در فضای باز می ‌تواند اثرات نامطلوب ناشی از صفحه‌ نمایش را کاهش دهد.

این مطالعه، که قرار است در ماه مارس در مجله JAMA Pediatrics منتشر شود، 885 کودک 18 ماهه تا 4 ساله را مورد بررسی قرار داده است تا ارتباط بین سه عامل مهم را بررسی کند. میانگین مدت استفاده روزانه از صفحه نمایش در سن 2 سالگی، میزان بازی در فضای باز در همین سن، و پیامدهای رشد عصبی، ارتباطی، مهارت ‌های زندگی روزانه و میزان اجتماعی بودن کودک عوامل مورد بررسی در این مطالعه بودند.

کنجی جی. تسوچیا، استاد دانشگاه اوزاکا و نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح می ‌دهد: اگرچه مهارت  ‌های ارتباطی و همچنین مهارت‌ های زندگی روزانه در کودکان چهارساله ای که در دو سالگی بیشتر از صفحه نمایش استفاده کرده‌اند، بدتر است، اما زمان بازی در فضای باز تأثیرات بسیار متفاوتی بر این دو پیامد رشد عصبی داشته است. ما زمانی که متوجه شدیم بازی در فضای باز تأثیرات منفی صفحه نمایش  را بر ارتباطات تغییر نمی ‌دهد، اما تأثیری بر مهارت‌های زندگی روزمره دارد، واقعاً متعجب شدیم.

تقریباً یک پنجم از تأثیرات استفاده از صفحه نمایش بر مهارت‌های زندگی روزانه، توسط بازی در فضای باز جبران می ‌شود و این مسئله به این معنی است که افزایش زمان بازی در فضای باز می ‌تواند تأثیرات منفی زمان استفاده از صفحه نمایش بر مهارت‌های زندگی روزانه را تقریباً 20 درصد کاهش دهد. محققان همچنین متوجه شدند که اگرچه مهارت های اجتماعی با زمان استفاده از صفحه نمایش ارتباطی ندارد، اما اجتماعی شدن در کودکان 4 ساله که زمان بیشتری را صرف بازی در خارج از خانه کرده بودند، بهتر اتفاق می افتد.

توموکو نیشیمورا، نویسنده ارشد این مطالعه، بیان می‌ کند: در مجموع، نتایج ما نشان می ‌دهد که بهینه ‌سازی زمان استفاده از صفحه نمایش در کودکان خردسال، برای رشد عصبی مناسب بسیار مهم است.

همچنین، ما متوجه شدیم که زمان استفاده از صفحه نمایش با پیامدهای اجتماعی و ارتباطی مرتبط نیست. در واقع، تشویق کودکان به بازی در فضای باز می‌ تواند به حفظ سلامت و رشد مناسب آن‌ها کمک کند. این نتایج، با توجه به بیشتر شدن زمان استفاده  کودکان از صفحه نمایش و کاهش زمان بازی آنان در فضای باز در دوران قرنطینه‌ کووید-19 در سراسر جهان، اهمیت بسیاری پیدا می کند.

اجتناب از دستگاه‌های دیجیتال، حتی در بین کودکان بسیار کم سن و سال دشوار است بنابراین در مورد چگونگی ایجاد تعادل بین خطرات و مزایای استفاده از صفحه نمایش در کودکان خردسال نیاز به انجام تحقیقات بیشتری احساس می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.