چینی ها پهپاد هیبریدی همه کاره ساختند

محققان چینی از ساخت یک پهپاد هیبریدی هوایی-آبی منحصر به فرد با قابلیت انجام طیف وسیعی از وظایف رونمایی کردند.

به گزارش تکناک،  این پهپاد با نام TJ-FlyingFish یک پهپاد هیبریدی است که هم می تواند پرواز کند و هم در زیر آب شیرجه بزند.

این پهپاد قابل توجه این پتانسیل را دارد که یک ابزار تحول برانگیز در بخش های مختلف زندگی باشد. به گفته توسعه دهندگان، این موارد می تواند شامل کمک به ساخت و سازهای فراساحلی، نظارت بر زیستگاه های دریایی، انجام بررسی های هوایی و آبی، سنجش از دور، و عملیات جستجو و نجات و موارد دیگر باشد.

عملکرد پهپاد هیبریدی

پهپاد هیبریدی TJ-FlyingFish جدید دوزیست طراحی سبکی دارد و تنها 1.63 کیلوگرم وزن دارد.این پهپاد خودران از چهار بازوی روتور که بسیار شبیه به یک کوادکوپتر است نیرو می گیرد. هر روتور مجهز به یک موتور یا ماژول پروانه است. طراحی آن دارای چندین عنصر منحصر به فرد دیگر نیز است مانند اینکه هر یک دارای یک واحد پیشرانه مجزا هستند. این واحدها به پهپاد اجازه می دهند که به طور مستقل در هوا و زیر آب بچرخد.

TJ-FlyingFish برای حرکت، محدوده عملیاتی برای محیط‌های مختلف توسط واحد پیشرانه دو سرعته تغییر می‌کند و نیروی رانش کافی را فراهم می‌کند و بازده خروجی را تضمین می‌کند. پروفسور بن چن، که توسعه پهپاد جدید را رهبری می‌کرد، در یک بیانیه رسمی توضیح داد: برای پیکربندی رانشگر، جهت دهی رانش با چرخش واحد پیشرانه به دور بازوی پایه تحقق می‌یابدکه مانورپذیری زیر آب را افزایش می‌دهد.

در مورد کاربردهای هوایی این پهپاد هیبریدی، هر چهار واحد رو به بالا هستند و با سرعت بالا می چرخند.

بیانیه رسمی اضافه کرد هنگامی که پهپاد روی آب فرود آمد، واحدها رو به پایین متمایل میشوند و با سرعت کمتری می چرخند و پهپاد را به زیر سطح می کشند.

این هواپیما به گونه ای طراحی شده است که می تواند با سرعت دو متر در ثانیه تا عمق 10 فوتی در دریا حرکت کند. همچنین می تواند با هر بار شارژ باتری که 6 دقیقه زمان میبرد، نزدیک به 40 دقیقه در زیر آب بماند یا در هوا معلق شود.

یک پهپاد مجهز به فناوری اضافی

به گفته این تیم، این پهپاد هیبریدی می تواند با نصب تجهیزات تکنولوژیکی مانند دوربین ها و حسگرها، محیط دریایی را از نزدیک مشاهده کند.

به گفته این تیم، این پهپاد هیبریدی همچنین می تواند به یک سیستم ناوبری مبتنی بر GPS، یک واحد اندازه گیری اینرسی، یک عمق سنج و یک دستگاه سرعت سنج مینی داپلر مجهز شود. این ویژگی‌های فن‌آوری کنترل خودکار را در طول کل سفر آبی خاکی آن ممکن می‌سازد.

اختراع نمونه اولیه کار مشترک دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) از گروه مهندسی مکانیک و اتوماسیون (MAE) و موسسه تحقیقاتی دانشگاه Tongji شانگهای برای سیستم‌های خودکار هوشمند است. پس از چندین آزمون و خطا برای غلبه بر مشکلات فنی، تیم حدود سه سال را صرف ساخت این نمونه اولیه کرد.

پروفسور بن چن افزود: ما ساختار آن را ساده کرده و وزن آن را کاهش داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌تواند به راحتی در محیط‌های آبی و هوایی کار کند. ما هیجان زده هستیم که ببینیم در آینده چگونه از آن استفاده خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.