آیفون 15 ؛ آغازگر تغییر درگاه شارژ

اپل تا دو ماه آینده خط تولید آیفون 15 را معرفی می‌کند و قرار است تغییر اولین درگاه شارژ خود را از زمان اولین آیفون اعلام کند.

به گزارش تکناک، با این حال، برای بسیاری از کاربران آیفون، چگونگی شارژ کردن این گوشی اپل تغییری نخواهد کرد.

30 پین به Lightning

با نگاهی به گذشته، کمی سخت است که باور کنیم اپل تنها پنج مدل آیفون با درگاه شارژ  اصلی را عرضه کرده است. ۱۶ سال پیش، آیفون اولیه از همان پورت شارژینگ با کانکتور ۳۰ پینی که در خط آیپاد استفاده می‌شد، استفاده کرد.

زمانی که کانکتور ۳۰ پینی اپل به آیفون رسید، این یک گزینه شارژ مناسب بود. دوشاخه فقط زمانی وصل می شود که رو به جلو باشد، اما دیگر با دندانه های دو طرف در جای خود قفل نمی شود.

اپل تنها در iPhone، iPhone 3G، iPhone 3GS، iPhone 4 و iPhone 4S این درگاه شارژ  را ارسال کرد. با این حال، واکنش عمومی هنگامی که iPhone 5 به پورت Lightning فعلی تغییر کرد، در سال ۲۰۱۲ دقیقاً مثبت نبود.

این تا حد زیادی به این دلیل است که استفاده از کانکتور 30 ​​پین به دلیل محبوبیت iPod، شروع خوبی داشت. وقتی iPhone 5 عرضه شد کمبود آداپتور 30 ​​پین به Lightning اپل کمکی نکرد.

 USB-A به USB-C

اگرچه درست است که آیفون بیش از یک دهه است که پورت شارژ خود را تغییر نداده است، اما ممکن است برای مشتریان جلب توجه نکند.

اپل با شروع عرضه iPhone 11 Pro، کابل USB-C به Lightning را در جعبه گذاشت تا شارژ سریع‌تری را فعال کند. در iPhone 5 تا iPhone XS (و 11 غیر Pro)، یک کابل USB-A به Lightning در جعبه گنجانده شده بود. اپل همچنین شارژر  را در جعبه قرار داده است.

یک سال بعد، اپل استفاده از آداپتور برق در جعبه را برای نجات سیاره متوقف کرد و USB-A به Lightning را با USB-C به Lightning برای آیفون 12 جایگزین کرد. مشتریان آیفون هنوز در حال کشف مزایای شارژ سریع با USB-C به Lightning و برق‌آمدن 20 وات هستند.

USB-C علیرغم اینکه برای اولین بار در سال 2015 آن را در یک محصول جدید به کار گرفت، “دوشاخه جدید” برای اپل باقی مانده است.

Lightning به USB-C

این روزها، اپل به شما این امکان را می‌دهد که همه چیز از مک بوک و آیپد گرفته تا ریموت Apple TV و هدفون Beats را با USB-C شارژ کنید. یعنی همه چیز به جز آیفون.

چه اپل آن را دوست داشته باشد یا نه، این با خط آیفون 15 تغییر خواهد کرد. برای بسیاری از ما، انتقال از Lightning به USB-C خیلی دیر شده است. اصرار اپل برای ارسال Lightning در تمام این سال‌ها تنها انتقال به آینده را بدتر کرده است.

اما برای بسیاری از مشتریان آیفون تغییر از Lightning به USB-C یک تغییر وحشتناک است. با وجود اینکه سایر محصولات اپل چه کار کرده‌اند، اکوسیستم Lightning برای بسیاری از مشتریان به خوبی فعال است و سرمایه گذاری روی یک دوشاخه شارژ جدید دردسرساز است.

با این حال، چیزی متفاوت در مورد این انتقال شارژ وجود دارد. برای برخی از کاربران آیفون، اینکه اپل از چه درگاه شارژی استفاده می کند، تفاوتی ندارد. اپل می تواند Lightning را با VGA جایگزین کند، و این  برای اهداف شارژ مهم نیست.

این به دلیل این است که اپل شش سال پیش با شارژ بی‌سیم یک روش جدید شارژ را اضافه کرد. iPhone X و iPhone 8 اولین دستگاه‌هایی بودند که استاندارد شارژ Qi را پشتیبانی کردند و iPhone 12 با MagSafe تجربه را بهبود بخشید. برای برخی از کاربران، پورت شارژینگ آیفون تنها یک پورت سرویس و جمع‌کننده گرد و غبار است.

احتمالاً بین کاربرانی که از شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند و کسانی که با شوق منتظر iPhone‌های USB-C هستند، تقابل زیادی وجود دارد. با این حال، برای برخی از مشتریان آیفون، گذار از Lightning به USB-C با خط iPhone 15 هیچ تفاوتی نخواهد داشت. با استفاده از همان شارژر MagSafe که از زمان iPhone 12 استفاده می‌کنید، می‌توانید iPhone 15 خود را شارژ کنید. این چیزی است که نمی‌توانید در مورد آخرین تغییر بزرگ پورت iPhone بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.