چین صادرات مواد اولیه تولید تراشه را محدود می کند

چین در راستای سیاست جدید خارجی خود اعلام کرد صادرات مواد اولیه حیاتی تولید تراشه از جمله گالیوم و ژرمانیوم را محدود می‌کند.

به گزارش تکناک، چین کنترل‌های صادراتی جدیدی برای گالیوم و ژرمانیوم، دو فلز مهم استفاده شده در صنایع نیمه‌رساناها، ارتباطات، انرژی خورشیدی و خودروهای الکتریکی، اعلام کرده است. این اقدام به معنای تشدید قابل توجه جنگ تجاری فناوری میان چین و آمریکا و اروپا است و ممکن است بخشی از قانون جدید سیاست خارجی کشور باشد که دولت را قادر می‌سازد تدابیر مقابله و محدودیت‌های متناسب اتخاذ کند.

قوانین صادراتی جدید نیازمندی‌هایی را برای شرکت‌های چینی برای دریافت مجوز صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم و محصولات حاوی آنها از تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۳ مطابق با نیازهای امنیت ملی چین می‌شود. چین بزرگترین تولیدکننده گالیوم و ژرمانیوم در جهان است، زیرا ذخایر قابل توجهی از این فلزات را دارد و بخش قابل توجهی از نیاز جهانی را تولید می‌کند. چین حدود ۹۴ درصد از تولید جهانی گالیوم را تأمین می‌کند، بنابراین محدودیت‌های آن می‌تواند تأثیر شدیدی بر صنایع مختلف، از جمله نیمه‌رساناها، LED و انرژی خورشیدی داشته باشد. در عین حال، چنین محدودیت‌هایی حتماً به شرکت‌های چینی نیز آسیب می‌زند.

این اقدام بر تولید قطعات با عملکرد بالا مانند پردازنده‌های مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی و حافظه تأثیر چندانی نخواهد داشت. اما GaN و GaAs برای تراشه‌های قدرت، تقویت‌کننده‌های فرکانس رادیویی، LEDها و تعدادی دیگر از کاربردها استفاده می‌شوند.

به گفته آنتونی لیپمن، مدیر تجارت فلزات لیپمن والتون و شرکت در لندن، در یک مصاحبه کوتاه با بلومبرگ این تحولات اختلال‌زا خواهد بود چرا که ژرمانیوم و گالیوم به طور کامل برای صنایع پیشرفته فناوری حیاتی هستند.

هر دو گالیوم و ژرمانیوم برای صنایع پیشرفته فناوری حیاتی هستند و برای تولید نیمه‌رسانای ترکیبی استفاده می‌شوند. اگرچه این فلزات کمیاب نیستند، اما چین تا به حال با قیمت پایینی این فلزات را به بازار عرضه کرده و در سایر مناطق استخراج آنها نسبتاً گران قیمت است. این حرکت در ابتدا ممکن است باعث افزایش قیمت این فلزات شود، اما همچنین می‌تواند باعث شود که برای دیگر کشورها شروع به استخراج این فلزات اقتصادی‌تر شود ، که این موضوع می‌تواند سلطه چین بر بازار را کاهش دهد.

زمانی که چین دست از سرکوب قیمت بردارد، ناگهان استخراج این فلزات در غرب به صرفه‌تر می‌شود، در این صورت چین دوباره یک گل به خودش می‌زند، به گفته کریستوفر اکلستون، مدیر اصلی شرکت هالگارتن، در یک مصاحبه با بلومبرگ آنها برای مدت کوتاهی قیمت بالاتری دریافت خواهند کرد، اما در نهایت سلطه چین در بازار از دست می‌رود . همین اتفاق قبلاً در موارد دیگری مانند آنتیموان، تنگستن و عناصر نادر رخ داده است.

این اقدام از سوی دولت چین، ممکن است به عنوان پاسخی به تحریم‌های گسترده علیه بخش‌های نیمه‌رسانایی و سوپرکامپیوتری کشور توسط ایالات متحده آمریکا در اکتبر گذشته در نظر گرفته شده باشد. هفته گذشته، دولت هلند برنامه‌هایی را برای محدود کردن فروش ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه ASML به شرکت‌های چینی اعلام کرد، تصمیمی که موجب مخالفت قوی چین شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.