برنامه جاه طلبانه مایکروسافت برای استفاده از انرژی هسته ای

مایکروسافت فکر می‌کند راکتورهای هسته‌ای نسل بعدی می‌توانند مراکز داده و جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی این شرکت را تقویت کنند و اکنون به دنبال یک مدیر ارشد است که استراتژی انرژی هسته ای شرکت را رهبری کند. 

به گزارش تکناک، مراکز داده در حال حاضر از الکتریسیته بسیار زیادی استفاده می کنند که می تواند اهداف آب و هوایی شرکت را خنثی کند مگر اینکه مایکروسافت بتواند منابع انرژی پاک بیابد. علاوه بر این، هوش مصنوعی انرژی بر، اکنون چالش بزرگتری برای این شرکت ایجاد کرده است.

انرژی هسته ای باعث انتشار گازهای گلخانه ای نمی شود. با این حال، می‌تواند مشکلات جدیدی را در مورد مدیریت زباله‌های رادیواکتیو و ایجاد زنجیره تامین اورانیوم ایجاد کند. نقش انرژی هسته ای در مبارزه با تغییرات آب و هوایی هنوز به شدت مورد بحث است، اما بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس، مدت هاست که از طرفداران بزرگ این فناوری بوده است.

بر اساس آگهی شغلی جدید، به نظر می‌رسد که مایکروسافت روی راکتورهای هسته‌ای پیشرفته حساب می‌کند. این آگهی استخدام می‌گوید که فرد مورد نظر باید ابتکارات پروژه‌ای را برای همه جنبه‌های زیرساخت انرژی هسته‌ای برای رشد جهانی رهبری کند.

مایکروسافت به طور خاص به دنبال شخصی است که بتواند طرحی برای راکتورهای کوچک مدولار (SMR) ارائه دهد. این روزها همه هیاهویی که در مورد هسته ای وجود دارد، پیرامون این راکتورهای نسل بعدی است. این راکتورهای مدولار برخلاف پیشینیان قدیمی‌تر و بسیار بزرگ‌تر خود، قرار است آسان‌تر و ارزان‌تر ساخته شوند.

برای مقایسه، آخرین رآکتور هسته‌ای بزرگی که در ایالات متحده ساخته شده بود، سرانجام پس از هفت سال تاخیر، در تابستان امسال با صرف هزینه تقریباً 17 میلیارد دلار بیش از بودجه تعیین شده به بهره برداری رسید.

کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده به تازگی یک طرح SMR را برای اولین بار در ماه ژانویه تایید کرد، که به شرکت های برق اجازه می دهد هنگام درخواست مجوز برای یک نیروگاه جدید، طرح را انتخاب کنند. و این می تواند فصل جدیدی را برای انرژی هسته ای آغاز کند.

با این وجود، هنوز مشکلاتی وجود دارد که مایکروسافت بخواهد به SMR ها برای تامین انرژی مراکز داده ای که فضای ابری و هوش مصنوعی این شرکت در آنجا زندگی می کنند، تکیه کند یا خیر. یک SMR به سوخت اورانیوم با غنای بالا به نام HALEU نسبت به راکتورهای سنتی امروزی نیاز دارد.

روسیه تاکنون تامین کننده اصلی HALEU در جهان بوده است. فشاری در ایالات متحده برای ایجاد یک زنجیره تامین داخلی اورانیوم وجود دارد که جوامع نزدیک معادن و کارخانه‌های اورانیوم در حال مبارزه با آن هستند. سپس این سوال مطرح می شود که با زباله های هسته ای چه باید کرد، که حتی ناوگانی از SMR ها می توانند مقادیر قابل توجهی از آن را تولید کنند و ایالات متحده هنوز در حال کشف چگونگی ذخیره طولانی مدت است.

مایکروسافت به سؤالات The Verge در مورد برنامه های خود برای نسل بعدی هسته ای یا چگونگی مقابله با چالش هایی که ممکن است همراه با آن باشد پاسخی نداد. گیتس همچنین بنیانگذار و رئیس TerraPower است، که طراحی های SMR را توسعه می دهد. این شرکت به CNBC گفت: در حال حاضر هیچ توافقی برای فروش رآکتور به مایکروسافت ندارد. به گزارش اکسیوس، مایکروسافت قراردادی برای خرید اعتبارات انرژی پاک از شرکت کانادایی Ontario Power Generation دارد و در مسیر تبدیل شدن به اولین شرکتی است که یک SMR را در آمریکای شمالی مستقر می کند.

مایکروسافت همچنین قراردادی جسورانه برای خرید برق از شرکتی به نام Helion بسته است که در حال توسعه یک نیروگاه همجوشی آینده‌نگرتر است. هم راکتورهای هسته‌ای قدیمی و هم طرح‌های SMR از طریق شکافت هسته‌ای، الکتریسیته تولید می‌کنند که باعث جدا شدن اتم‌ها می‌شود. همجوشی هسته‌ای، شامل فشرده کردن اتم‌ها به سمت یکدیگر است. این همان کاری است که ستارگان برای ایجاد انرژی خود انجام می‌دهند.

راکتور همجوشی نوعی نوش دارو است. منبعی از انرژی پاک فراوان است که زباله‌های رادیواکتیو مشابه شکافت هسته‌ای را ایجاد نمی‌کند. اما علیرغم دهه‌ها تحقیق و پیشرفت‌های اخیر، اکثر کارشناسان می‌گویند که یک نیروگاه همجوشی حداقل چندین دهه با عملیاتی شدن فاصله دارد  و جهان نمی‌تواند آنقدر صبر کند تا با تغییرات آب و هوایی مقابله کند.

حامیان Helion همچنین شامل مدیرعامل OpenAI و توسعه دهنده ChatGPT سم آلتمن می شوند. مایکروسافت امسال سرمایه گذاری چند ساله و چند میلیارد دلاری خود را با OpenAI تمدید کرد و هفته گذشته، برنامه خود را برای اضافه کردن مولد تصویر DALL-E 3 OpenAI به چت بینگ اعلام کرد. ساتیا نادلا، رئیس و مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید: ما متعهد هستیم به مشتریان خود کمک کنیم تا از پلتفرم‌ها و ابزارهای ما برای انجام کارهای بیشتر و نوآوری برای آینده در عصر جدید هوش مصنوعی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.