تولید مسکن ایبوپروفن با ضایعات کاغذی

محققان با بازیافت بتاپینن که از کاج استخراج می شود، توانستند یک پیش ساز دارویی زیست تجدیدپذیر را ایجاد کنند که در تولید مسکن های پاراستامول و ایبوپروفن بسیار کارآمد خواهد بود.

به گزارش تکناک، داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوبروفن در مقادیر زیادی، تقریباً 100هزار تن در سال، تولید می شوند که تولید آنها با استفاده از پیش سازهای شیمیایی مشتق شده از نفت خام، برای محیط زیست چالش برانگیز است.

به این ترتیب، صنعت داروسازی به طور کلی دارای ردپای تولید کربن قابل توجهی است.

با این حال اخیرا تیمی از محققان با موفقیت توانسته اند داروهای ضد درد را با استفاده از ترکیبی که از درختان کاج سرچشمه می‌گیرد، سنتز کنند.

محققان، از طریق بازیافت بتا پینن، یک پیش ساز دارویی زیست تجدیدپذیر را ایجاد کرده‌اند. بتا پینن یک محصول جانبی در صنعت تولید کاغذ است و هر سال بیش از ۳۵۰هزار تن از آن تولید می‌شود. این ضایعات کاغذی با موفقیت می‌توانند دو داروی رایج و پرکاربرد مانند پاراستامول و ایبوپروفن را تولید کنند.

محققان همچنین گفتند که آنها با موفقیت طیفی از مواد شیمیایی پیش ساز دیگر از تربانتین، از جمله 4-HAP (4-hydroxyacetophenone) را که پیش ساز داروهایی از جمله بتا بلوکرها و داروی استنشاقی آسم و سالبوتامول است، سنتز کردند. این پیش ساز در عطرها و محصولات تمیز کننده نیز استفاده می شود.

این روش به دانشمندان اجازه می دهد تا تولید بی وقفه ای از این داروها را انجام دهند.

این تحقیق روشی پایدارتر و مشتق از گیاه را برای جایگزینی روش های تولید سنتی پیشنهاد می کند.استفاده از نفت برای تولید داروها ناپایدار است و نه تنها به افزایش انتشار CO2 کمک می کند، بلکه قیمت آن به شدت در نوسان است.

مدل پالایشگاه زیستی مبتنی بر تربانتین، از ضایعات شیمیایی فرعی صنعت کاغذ برای تولید طیفی از مواد شیمیایی با ارزش و پایدار استفاده می‌کند که می‌توانند در طیف وسیعی از کاربردها از عطر گرفته تا تولید داروی پاراستامول استفاده شوند.

با به کارگیری این روش جدید یعنی مدل پالایشگاه زیستی مبتنی بر تربانتین، مصرف کنندگان از استفاده از داروهای دارویی پایدار و کاملاً مشتق شده از گیاه سود می برند و ردپای کربن را کاهش می دهند.

مطالعه دیگری که به بررسی اثرات زیست محیطی تولید مسکن های رایج می پردازد، کشف کرد که پاکسازی زیستی، پتانسیلی برای حذف آلاینده های ایجاد شده در طول فرآیند تولید نفت خام از محیط دارد.

این روش جدید تولید دارو، روش حذف باقی مانده های سمی در محیط را دور می زند زیرا از انرژی های تجدید پذیر برای تولید داروی به صورت انبوه استفاده می کند.

البته گفتنی است که این روش در حال حاضر گران‌تر از روش تولید استاندارد است چراکه مسکن‌ها را با استفاده از مواد اولیه روغنی تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.