جدیدترین خودروی پرنده جهان رونمایی شد

پس از 15 سال توسعه و آزمایش نمونه اولیه، شرکت CycloTech اولین خودروی پرنده مفهومی خود را به نام CruiseUp ارائه کرد.

به گزارش تکناک،  CruiseUp یک خودروی پرنده الکتریکی عمود پرواز (eVTOL) با ظاهر منحصربفرد است که برای پرواز های شهری طراحی شده است.

CycloTech که در لینز اتریش فعالیت می کند سیستم محرکه CycloRotor را برای محصولات خود تجاری سازی کرده است.

این سیستم محرکه که در حوزه وسایل نقلیه آبی، به عنوان پروانه‌های Voith-Schneider شناخته می‌شوند دارای استوانه های چرخان با دیوارهای ساخته شده از تیغه های بال مانند هستند و به لطف میله های متصل به یک صفحه طوری طراحی شده اند که هنگام چرخش استوانه کج شوند.

این چیدمان بسیار شبیه روش کار روتورهای هلیکوپتر است و باعث می‌شود که تیغه‌ها به‌طور مداوم در حین چرخش استوانه، گام خود را تغییر دهند، به طوری که رانش در نقطه‌ای از چرخش به اوج خود می‌رسد و به سرعت از بین می‌رود.

این چیدمان به این معنی است که می توانید استوانه ها را با سرعت کم و بیش ثابت موتور به اطراف بچرخانید و سپس تقریباً فوراً در 360 درجه و عمدتاً به سمت پایین رانش مستقیم کنید. اما همچنین برای این سیستم محرکه بسیار راحت است تا به سمت عقب رانش ایجاد کند تا خودروی پرنده به سمت جلو حرکت کند.

این بردار رانش فوق العاده سریع مزیت اصلی پروانه Voith-Schneider در دنیای وسایل نقلیه آبی است. این سیستم باعث می شود قایق‌های یدک‌کش، کشتی‌ها، کشتی‌های آتش‌نشانی و مواردی از این قبیل در یک نقطه ثابت قرار بگیرند و به سرعت نیروهای بکسل را که ممکن است آنها را سرنگون کنند، متعادل کنند.

با این حال معایبی نیز وجود دارد. حرکت مکانیکی ثابت صفحه‌ها و تیغه‌های کج‌شونده، آن‌ها را نسبت به پروانه های معمولی آسیب پذیر تر میکند و سایر تجهیزات و یاتاقان‌های مرتبط وزن اضافه می‌کنند. همچنین این واقعیت وجود دارد که تیغه ها همیشه کشش تولید می کنند، اما فقط گاهی اوقات نیروی رانش تولید می کنند  و این بر کارایی تأثیر می گذارد.

دقیقا” مشخص نیست که سیستم محرکه CycloRotors پروانه‌های الکتریکی معمولی را در دنیای eVTOL ها شکست خواهند داد یا خیر؟ زیرا در این حوزه وزن و کارایی به دلیل قابلیت ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌های لیتیومی بسیار مهم است. اما در آینده ای که ذخیره انرژی یک عامل محدود کننده نیست، چابکی آنها می تواند مفید باشد. هواپیمایی که روی این سیستم پرواز می کند ممکن است بتواند راحت تر و با ثبات تر از رقبا شناور شود، زیرا می تواند اقدامات اصلاحی سریع تری در برابر وزش باد انجام دهد.

در هر صورت، CycloTech اکنون اولین هواپیمای مفهومی خود را طراحی کرده است. هدف آن مالکیت شخصی است تا وظایف تاکسی هوایی. طرح مفهومی CruiseUp تقریباً یک و نیم برابر یک ماشین معمولی زمینی است، اما فقط دو صندلی دارد اگرچه به نظر می رسد یک محفظه بار کوچک نیز وجود دارد.

این خودرو پرنده دارای شش CycloRotor است، اگرچه تنها چهار عدد از آنها در گوشه‌ها از نظر بصری آشکار هستند. دو مورد دیگر در جلو و عقب کابین نصب شده اند و روی یک محور طولی می چرخند. بنابراین آنها می توانند به رانش به سمت پایین و همچنین رانش جانبی برای حرکت به طرفین یا چرخش کمک کنند، اما در رانش به جلو یا عقب کمکی نمی کنند.

CruiseUp بسیار شبیه یک مولتی کوپتر سنتی در پرواز عمل می کند و هیچ بالی برای انجام پرواز کروز کارآمد وجود ندارد، بنابراین باید همیشه با نیروی رانش پشتیبانی شود. به این ترتیب، مصرف باتری زیادی دارد. واقعیت این است که CycloTech در حداکثر سرعت 150 کیلومتر در ساعت برد تخمینی 100 کیلومتری خواهد داشت.

اما این شرکت پیش بینی نمی کند که این وسیله حداقل تا سال 2035 یا بعد از آن به آسمان برسد و منتظر است تا تاکسی‌های هوایی و شاتل‌های eVTOL وارد شوند، زمینه را برای موج جدیدی از حمل‌ونقل هوایی پاک و پرحجم برقی فراهم کنند. تا آن زمان، احتمالاً ذخیره انرژی یک مشکل حل شده است.

بنابراین برای یک وسیله نقلیه مفهومی آینده‌نگر مانند این، ارائه چنین جدول زمانی معقول است، و این شرکت به‌خاطر تهیه نمونه اولیه زیرمقیاس با اندازه مناسب و به پرواز درآوردن، شایسته تقدیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.