دورخیز OpenAI برای تولید تراشه‌ هوش مصنوعی

شرکت OpenAI ، توسعه‌دهنده‌ سرورهای هوش مصنوعی ChatGPT، در نظر دارد به دلیل هزینه‌های بالا و کمبود در تامین GPUها و پردازنده‌های دیگر انویدیا برای استنتاج و آموزش هوش مصنوعی، تراشه‌ هوش مصنوعی سفارشی خود را توسعه دهد.

به گزارش تکناک، براساس گزارش رویترز، این سازمان حتی به دنبال خرید شرکت‌های دیگر، برای به دست آوردن IP لازم و سرعت بخشیدن به فرآیند است.

طراحی یک تراشه‌ هوش مصنوعی سفارشی، تغییر استراتژیک قابل توجهی برای OpenAI خواهد بود و نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است. علاوه بر این، تلاش OpenAI برای ایجاد پردازنده‌های هوش مصنوعی خود ممکن است چند سال طول بکشد، به این معنی که همچنان باید به طراحان تراشه‌های اصلی مانند Nvidia، Intel و AMD وابستگی داشته باشد.

در حالی که خرید یک شرکت تراشه موجود به طور قابل توجهی آسانتر است و ممکن است فرآیند را شتاب دهد، با توجه به وجود تعداد زیادی از استارتاپ‌های سخت‌افزاری هوش مصنوعی، هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

ورود OpenAI به حوزه توسعه تراشه، این شرکت را در کنار شرکت‌هایی مانند آمازون وب سرویس (AWS)، گوگل و تسلا قرار می‌دهد، که هر دوی آن‌ها تلاش‌هایی را برای طراحی تراشه‌های حیاتی برای خدمات خود، از جمله پردازنده‌های سفارشی، پردازنده‌های هوش مصنوعی سفارشی برای آموزش و استنتاج و ترانسکدینگ ویدیو انجام داده‌اند.

قابل ذکر است که برخی از قول‌های فناوری با مشکلاتی در توسعه پردازنده‌های سفارشی روبه‌رو شده‌اند. به عنوان مثال، متا (فیسبوک) برخی از پروژه‌های تراشه هوش مصنوعی خود را به دلیل چالش‌هایی که با آن روبرو شد، رها کرد.

عامل اصلی حرکت OpenAI به سمت ساخت تراشه سفارشی، چالشی است که به دلیل محدودیت تامین GPUهای هوش مصنوعی برای آموزش و اجرای مدل زبانی بزرگ خود با آن مواجه است. وابستگی OpenAI به GPUها از استفاده‌اش از یک ابرکامپیوتر بزرگ ارائه شده توسط مایکروسافت مشخص است که 10 هزار واحد از مدل A100 از انویدیا را استفاده می‌کند. در همین حین، براساس گزارش رویترز، انویدیا بیش از 80 درصد سهم بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی جهان را در اختیار دارد.

سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، نگرانی‌های خود را درباره کمبود GPUها و هزینه‌های عظیم مرتبط با عملکرد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در چنین پلتفرم‌هایی بیان کرده است. هزینه‌های عملیاتی فقط برای ChatGPT بسیار بالا هستند؛ اگر حجم آن به حتی یک دهم از بزرگی جستجوی گوگل برسد، پیامد مالی ابتدایی برای GPUها حدود 48.1 میلیارد دلار و سپس هر سال 16 میلیارد دلار خواهد بود.

به طور جالبی، به گفته گزارش‌ها، مایکروسافت که یکی از حامیان OpenAI است، در حال ساختن پردازنده هوش مصنوعی سفارشی خود می‌باشد. این حرکت ممکن است نشانگر یک تغییر در رابطه بین دو شرکت باشد. در همین حال، OpenAI می‌تواند از سخت‌افزار مایکروسافت استفاده کند و برعکس نیز صدق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.