طرح ادعایی جدید در مورد سن جهان

به تازگی مطالعه ای در مورد سن جهان انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است که ادعا می کند جهان ما ممکن است دو برابر قدیمی‌تر از آن چیزی باشد که قبلاً تصور می‌شد.

به گزارش تکناک، این کشف، مدل کیهانی غالب مورد استفاده برای تخمین سن کیهان را به چالش می‌کشد و یک دیدگاه جدید درباره مسئله پیچیده “مشکل اولیه غیرممکن کهکشان ” ارائه می‌دهد.

محققان در گذشته، با سنجش زمان پس از وقوع انفجار بزرگ و مطالعه قدیمی‌ترین ستارگان به وسیله انتقال نور سرخ از کهکشان‌های دور، تخمینی از سن جهان ما به دست آوردند.

در سال 2021، مدل مشهور تطابق لامبدا به نام CDM، سن جهان را در حدود 13.797 میلیارد سال محاسبه کرد. با این حال، وجود ستارگانی مانند متوشالح که قدمتشان به نظر می‌رسد بیشتر از سن تخمینی جهان است و همچنین کشف کهکشان‌های اولیه با ویژگی‌های پیشرفته تکاملی، دانشمندان را به تعجب واداشته است.
کهکشان‌ها فقط 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، مشاهده شده‌اند. آن‌ها دارای سطحی از بلوغ و جرم هستند که معمولا با میلیاردها سال تکامل کیهانی همراه است. علاوه بر این، اندازه کوچک عجیبی که آن‌ها دارند، رمز و راز بیشتری ایجاد می‌کند.

نظریه نور خسته زویکی می‌گوید که تغییر رنگ به سمت قرمز در نور از کهکشان‌های دور، به این دلیل است که فوتون‌ها در طول سفر خود در فواصل کیهانی بزرگ، به تدریج انرژی خود را از دست می‌دهند. با این حال این نظریه با شواهد در تضاد است.

اکنون راجندرا گوپتا یک فیزیکدان در دانشگاه اتاوا، مدل جدیدی را معرفی کرده است که زمان تشکیل کهکشان ها را چندین میلیارد سال افزایش می دهد.

او در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: مدل جدید ما زمان تشکیل کهکشان‌ها را چندین میلیارد سال افزایش می‌دهد و عمر کیهان را 26.7 میلیارد سال تخمین می زند و نه 13.7 که قبلاً تخمین زده می‌شد.

گوپتا توضیح داد که رویکرد تغییر رنگ به سمت قرمز اجازه می دهد تا با جهان در حال انبساط، همزیستی کند. او توضیح داد که به این ترتیب، ممکن است تغییربه قرمز را به عنوان یک پدیده هیبرید و نه صرفاً به علت انبساط، بازتعریف کرد.

علاوه بر این، گوپتا مفهوم “ثابت‌ جفت در حال تکامل” را معرفی می‌کند که  فرضیه  ای است که در ابتدا توسط پل دیراک مطرح شده  بود.با اجازه دادن به این ثابت‌ها برای تغییر، گوپتا مدت زمان تشکیل کهکشان‌های اولیه که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهده شده‌اند را گسترش می‌دهد.

این بازه زمانی گسترده به توضیح سطح پیشرفت و جرم قابل توجه آن‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، گوپتا پیشنهاد می‌دهد که بهتر است تفسیر سنتی ثابت کیهان‌شناسان که نشان دهنده مسئولیت انرژی تاریک در گسترش شتابان جهان است، بازبینی شود.

به جای آن تفسیر سنتی، پیشنهاد وی در نظر گرفتن تکامل ثابت‌های جفت شده است. این تنظیم در مدل کیهان‌شناسی به پاسخ به معمای اندازه کوچک کهکشان‌ها در اوایل جهان و همچنین مشاهدات دقیق‌تر منجر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.