نقش تعاملات اجتماعی اولیه در تقویت مهارت‌های زبانی کودک

در مطالعه‌ای که در مجله Current Biology منتشر شد، محققان از یک تکنیک تصویربرداری مغزی ایمن و غیرتهاجمی به نام مگنتوآنسفالوگرافی یا MEG برای نظارت بر فعالیت مغز نوزاد در طول تعاملات اجتماعی و غیر اجتماعی با یک فرد بزرگسال استفاده کردند.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید مؤسسه یادگیری و علوم مغز دانشگاه واشنگتن (I-LABS) حاکی از آن است که تعاملات حسی پدر و مادر با نوزاد برای رشد زبان نوزاد مهم است.

آنها کشف کردند که وقتی بزرگسالان با یک نوزاد 5 ماهه به صورت اجتماعی صحبت و بازی می‌کنند، فعالیت مغز کودک به‌ویژه در مناطقی که مسئول توجه هستند، افزایش می‌یابد و میزان این نوع فعالیت، رشد زبانی را در سنین بعدی پیش‌بینی می‌کند. این سناریوی اجتماعی با یک سناریوی غیر اجتماعی مقایسه شد که در آن فرد بالغ از کودک رویگردان شد تا با فرد دیگری صحبت کند. این نوع تعامل فعالیت کمتری را در همان نواحی مغز نشان داد.

یافته‌های مطالعه پیشگامانه

الکسیس بوسلر، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این اولین مطالعه‌ای است که مستقیماً پاسخ‌های مغز نوزاد را به تعامل اجتماعی بزرگسال و نوزاد با تعامل غیراجتماعی مقایسه می‌کند و سپس کودکان را تا رسیدن به سن 2.5 سالگی پیگیری می‌کند تا ببیند چگونه فعال‌سازی اولیه مغز با توانایی‌های زبانی آینده کودک ارتباط دارد.

فناوری تصویربرداری از مغز MEG به نوزاد اجازه می‌دهد تا به‌طور طبیعی با بزرگسالان تعامل داشته باشد، که این امر محققان را قادر می‌سازد تا شلیک نورون‌ها را از مناطق مختلف مغز نوزاد در حالی که بزرگسال با او صحبت می‌کند، بازی می‌کند و به او لبخند می‌زند، ردیابی کنند. سپس آنها فعالیت مغزی نوزاد را برای بار دوم زیر نظر گرفتند، زیرا بزرگسالان روی خود را برگرداندند و به شخص دیگری توجه کردند.

این اعمال به‌طور طبیعی هر روز بین بزرگسالان و نوزادان اتفاق می‌افتد و این مطالعه نشان داد که اثرات قابل اندازه‌گیری متفاوتی بر مغز نوزاد دارند. محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش فعالیت عصبی در پاسخ به تعامل اجتماعی در 5 ماهگی، رشد زبان را در پنج سن بعدی پیش‌بینی می‌کند: 18، 21، 24، 27 و 30 ماهگی. محققان رشد زبانی نوزادان را با استفاده از یک نظرسنجی مستند و معتبر که از والدین درباره کلمات و جملاتی که نوزادانشان در خانه می‌گویند می‌پرسد، بررسی کردند.

اهمیت تعامل اولیه و تحقیقات آینده

اندرو ملتزوف، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: ارتباط بین واکنش‌های اولیه مغز و مراحل بعدی زبان با علاقه دانشمندان به دوره سنی اولیه سازگار است و سؤالات جدیدی را ایجاد می‌کند که ما و دیگران محققان آنها را بررسی خواهیم کرد.

محققان نوزادان 5 ماهه را برای این مطالعه انتخاب کردند زیرا این سن درست قبل از دوره حساس برای یادگیری گفتار و زبان است که از حدود 6 ماهگی شروع می شود. هنگامی که این دوره شروع می‌شود، برای نوزادان بسیار مهم است که بزرگسالان را مشاهده کنند زیرا توجه باعث افزایش یادگیری می شود.

پاتریشیا کوهل، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ارتباط والدین با نوزادان نشان دهنده تمایل شهودی برای برقراری ارتباط است.

کوهل گفت: یک باور ضمنی وجود دارد مبنی بر این که زبان مربوط به ارتباط است. این مسئله در دوران کودکی با تمایل به ایجاد آن ارتباط شروع می شود.

کوهل گفت که نتایج این مطالعه به‌طور ویژه‌ای برای والدین و مربیان اولیه مهم است.

کوهل گفت: ما از تحقیقات قبلی می‌دانستیم که تعامل اجتماعی در 9 ماهگی برای یادگیری زبان خارجی ضروری است، اما مطالعه فعلی نشان می‌دهد که نقش تعامل اجتماعی خیلی زودتر است. این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده طبیعی والدین از ارتباط همراه با لبخند، لمس و پاسخ‌های گرم آنها به اعمال کودک، تأثیر قابل‌اندازه‌گیری در دنیای واقعی بر مغز کودک دارد. این رفتار والدین توجه نوزادان را به خود جلب می‌کند و آنها را به یادگیری در یک زمان بحرانی در رشد ترغیب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.