کشف رابطه مصرف نوشیدنی‌های شیرین با ریتم نامنظم قلب

کشف رابطه مصرف نوشیدنی‌های شیرین با ریتم نامنظم قلب

یک مطالعه‌ جدید نشان داد که مصرف نوشیدنی‌های حاوی شکر یا شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی، با افزایش خطر ریتم نامنظم قلب مرتبط است.

به گزارش تکناک، این مطالعه در مجله Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology منتشر شده است.

بر اساس یک تحقیق منتشر شده در سال گذشته، بزرگسالانی که گزارش کردند هر هفته دو لیتر یا بیشتر از نوشیدنی‌های قندی یا شیرین شده مصنوعی می‌نوشند، در مقایسه با بزرگسالانی که کمتر از این نوشیدنی‌ها می‌نوشیدند، در معرض خطر بیشتری برای ریتم قلبی نامنظم یا فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند.

این مطالعه نشان داد که نوشیدن یک لیتر یا کمتر در هفته از آب میوه خالص و شیرین نشده مانند آب پرتقال یا سبزیجات، با خطر کمتر فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) مرتبط است. با این حال، این مطالعه نمی‌تواند تأیید کند که آیا نوشیدنی‌های شیرین باعث ایجاد AFib می‌شوند یا خیر، اما این ارتباط پس از محاسبه حساسیت ژنتیکی یک فرد به این بیماری باقی ماند.

در تحقیقات قبلی مصرف نوشیدنی‌های شیرین با دیابت نوع 2 و چاقی مرتبط بوده است. این مطالعه جدید و بزرگ که از داده‌های بهداشتی موجود در بیوبانک بریتانیا استفاده کرده است،‌ از جمله اولین مواردی است که ارتباط احتمالی بین نوشیدنی‌های قندی یا شیرین‌شده مصنوعی و AFib را ارزیابی می‌کند. فیبریلاسیون دهلیزی وضعیتی است که در آن ضربان قلب نامنظم است و خطر سکته مغزی را تا پنج برابر افزایش می‌دهد. بر اساس آمار بیماری‌های قلبی و سکته 2024 انجمن قلب آمریکا، انتظار می‌رود تا سال 2030 بیش از 12 میلیون نفر به AFib مبتلا شوند.

نینگجیان وانگ، سرپرست تیم تحقیقات می‌گوید: یافته‌های مطالعه ما نمی‌تواند به‌طور قطعی نتیجه‌گیری کند که یک نوشیدنی به دلیل پیچیدگی رژیم غذایی ما و به دلیل اینکه برخی افراد ممکن است بیش از یک نوع نوشیدنی بنوشند، خطر بیشتری برای سلامتی نسبت به دیگری دارد. با این حال بر اساس این یافته‌ها، توصیه می‌کنیم که افراد در صورت امکان از نوشیدنی‌های مصنوعی و شیرین‌شده مصنوعی یا حتی شکر کم اجتناب کنند. در نظر داشته باشید که نوشیدن نوشیدنی‌های کم قند و کم کالری که به روش مصنوعی شیرین شده‌اند هم سالم نیست و ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشد.

محققان داده‌های پرسشنامه‌های رژیم غذایی و داده‌های ژنتیکی را بیش از 200000 بزرگسال بدون AFib در زمان ثبت‌نام در بیوبانگ بریتانیا، بین سال‌های 2006 و 2010، بررسی کردند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد:

  • در مقایسه با افرادی که هیچ نوشیدنی شیرینی مصرف نمی‌کردند، خطر فیبریلاسیون دهلیزی در بین افرادی که بیش از 2 لیتر از این نوشیدنی‌ها در هفته می‌نوشیدند، 20 درصد افزایش داشت. همچنین 10 درصد افزایش خطر در میان شرکت‌کنندگانی که گزارش کرده بودند 2 لیتر در هفته یا بیشتر از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر می نوشند.
  • افرادی که گفتند هر هفته 1 لیتر یا کمتر آب میوه خالص می‌نوشند، 8 درصد کمتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی بودند.
  • شرکت‌کنندگانی که نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی بیشتری مصرف می‌کردند به احتمال زیاد زنان جوان‌تر بودند که شاخص توده بدنی بالاتری داشتند و شیوع دیابت نوع 2 در آنها زیاد بود.
  • شرکت‌کنندگانی که نوشیدنی‌های شیرین‌شده بیشتری مصرف می‌کردند به احتمال زیاد مردان جوان‌تر باشاخص توده بدنی بالاتری بودند که شیوع بیشتر بیماری قلبی در آنها زیاد بود و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین‌تری داشتند.
  • کسانی که نوشیدنی های شیرین شده با شکر و آبمیوه خالص مصرف می کردند، نسبت به کسانی که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی مصرف می‌کردند، احتمال بیشتری برای دریافت قند کل داشتند.
  • سیگار کشیدن نیز ممکن است بر این خطر تأثیر بگذارد، به‌طوری که سیگاری‌هایی که بیش از دو لیتر در هفته نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشیدند، 31 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به AFib هستند، در حالی که هیچ افزایش قابل‌توجهی در مورد افرادی که قبلا سیگاری‌ بوده‌اند یا افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، مشاهده نشد.

وانگ می‌گوید: این یافته‌های جدید در مورد ارتباط بین خطر فیبریلاسیون دهلیزی و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و شیرین‌کننده مصنوعی و آب‌میوه‌های خالص ممکن است باعث ایجاد استراتژی‌های پیشگیری جدید با در نظر گرفتن کاهش مصرف و تولید نوشیدنی‌های شیرین شده برای کمک به بهبود سلامت قلب شود.

همچنین محققان ارزیابی کردند که آیا حساسیت ژنتیکی به AFib عاملی در ارتباط با نوشیدنی‌های شیرین است یا خیر. تجزیه و تحلیل نشان داد که خطر AFib با مصرف بیش از 2 لیتر نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده در هفته، بدون توجه به حساسیت ژنتیکی بالا است.

وانگ می‌گوید: اگرچه مکانیسم‌های مرتبط با نوشیدنی‌های شیرین و خطر فیبریلاسیون دهلیزی هنوز نامشخص است، چندین توضیح ممکن از جمله مقاومت به انسولین و واکنش بدن به شیرین‌کننده‌های مختلف وجود دارد. شیرین کننده‌های مصنوعی در غذاها و نوشیدنی‌ها عمدتاً شامل سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین و آسه سولفام است.

یک توصیه علمی از انجمن قلب آمریکا در سال 2018 اشاره کرد که در مورد کارایی و ایمنی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، آزمایش‌های تصادفی‌سازی شده بزرگ و طولانی‌مدت کمیاب است. با این حال، آنها خاطرنشان کردند که نوشیدنی‌های شیرین شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است یک استراتژی جایگزین مفید برای کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر در میان بزرگسالانی باشد که معمولاً تعداد زیادی نوشیدنی شیرین شده با شکر مصرف می‌کنند.

دکتر پنی اترتون، عضو کمیته تغذیه انجمن قلب آمریکا گفت: این یافته‌ها در مورد نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی شگفت آور است.

پترتون افزود: این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط بین شیرین‌کننده‌های بدون کالری و کم کالری و همچنین نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی را نشان می‌دهد. در حالی که شواهد محکمی در مورد اثرات نامطلوب نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد، شواهد کمتری در مورد پیامدهای نامطلوب شیرین کننده‌های مصنوعی برای سلامتی وجود دارد.

وی افزود: ما هنوز به تحقیقات بیشتری در مورد این نوشیدنی‌ها نیاز داریم تا این یافته‌ها را تأیید کنیم و تمام پیامدهای سلامتی بر بیماری‌های قلبی و سایر شرایط سلامتی را درک کنیم. در این میان، به عنوان نوشیدنی آب بهترین انتخاب است و بر اساس این مطالعه، مصرف نوشیدنی‌های شیرین بدون کالری و کم کالری باید محدود یا اجتناب شود.

دستورالعمل‌های رژیم غذایی انجمن قلب آمریکا در سال 2016 با دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2020-2025 ایالات متحده آمریکا برای آمریکایی‌ها در راستای به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مطابقت دارد. همچنین این دستورالعمل‌ها اشاره می‌کنند که شواهد نامشخصی از نقش شیرین‌کننده‌های بدون کالری و کم کالری در بسیاری از پیامدهای سلامتی وجود دارد.

انجمن قلب آمریکا مصرف محدود نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مانند نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، چای شیرین و نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را توصیه می‌کند. گزینه‌های نوشیدنی سالمی که ذکر شده عبارتند از آب و شیر بدون چربی یا کم چرب. نصف فنجان آب میوه خالص (مانند آب پرتقال یا آب گریپ فروت) به عنوان یک وعده میوه شناخته می‌شود.

جزئیات مطالعه:

  • بیوبانک بریتانیا یک پایگاه داده بزرگ و زیست پزشکی با سوابق بهداشتی حدود 500000 بزرگسال که از سال 2006 تا 2010 ثبت نام کرده بودند، می‌باشد که در بریتانیا زندگی می‌کردند و از خدمات بهداشت ملی بریتانیا استفاده می‌کردند.
  • داده‌ها 201856 شرکت‌کننده در بیوبانک بریتانیا، در محدوده سنی 37 تا 73 سال بود و 45 درصد آنها مرد بودند.
  • شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط نزدیک به 10 سال پیگیری شدند.
  • نمونه‌های خون برای اندازه‌گیری خطر ژنتیکی برای AFib جمع‌آوری شد و شرکت‌کنندگان به بیش از یک پرسشنامه 24 ساعته در مورد رژیم غذایی خود در پنج نوبت تکراری بین آوریل 2009 و ژوئن 2012 پاسخ دادند.

محدودیت‌های این مطالعه این بود که یافته‌های به‌دست آمده مشاهده‌ای بوده و نمی‌توانند علت بین مصرف انواع خاصی از نوشیدنی‌ها و خطر AFib را اثبات کنند. علاوه بر این، یافته‌ها به شرکت‌کنندگان برای یادآوری رژیم غذایی خود متکی بود، بنابراین ممکن است خطاهای حافظه یا سوگیری وجود داشته باشد. همچنین مشخص نیست که آیا نوشیدنی‌های قندی و شیرین شده مصنوعی حاوی کافئین هستند یا خیر.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.