گرمای شدید می تواند کشنده باشد

گرمای شدید برای همه خطرناک است. افراد مسن، کارگران در فضای باز، کودکان، افراد دارای اضافه وزن و کسانی که دارای برخی بیماری های زمینه ای خاص هستند، در معرض خطر بیشتری برای آسیب یا مرگ ناشی از گرما هستند.

به گزارش تکناک، گرمای شدید بار کاری قلب را افزایش می‌دهد و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را در معرض خطر بیشتری برای عوارض نامطلوب گرما قرار می‌دهد.

همچنین افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند، افرادی که از دیورتیک‌ها (قرص‌های آب) استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به دیابت، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

هنگامی که درجه حرارت بسیار بالا می رود، افراد در هر سنی احتمال بیشتری برای تجربه بیماری های مرتبط با گرما دارند که می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی و تنفسی، سکته گرمایی و سایر عوارض شود. این بیماری ها حتی می توانند منجر به مرگ شوند.

سال گذشته، نزدیک به 62000 نفر در یکی از گرم ترین تابستان های ثبت شده در اروپا جان خود را از دست دادند. محققان متوجه شدند که گرمای شدید بر افراد مسن و زنان بیشتر از سایر جمعیت‌ تأثیر می‌گذارد.

در ایالات متحده،CDC  به طور متوسط سالانه 702 مرگ ناشی از بیماری های مربوط به گرما را گزارش کرده است.

حتی برای افرادی که در گرم ترین نقطه ایالات متحده یعنی آریزونا زندگی می کنند، حدود دو هفته طول می کشد تا بدن آنها با گرمای تابستان سازگار شود.

یکی از پیچیده ترین علائمی که باید جدی گرفته شود، کم آبی است که می تواند به سرعت منجر به بروز انواع مشکلات شود. هنگام گرمای شدید افتادن نیز می تواند خطرناک باشد.

در ایالت هایی مانند آریزونا، نیومکزیکو، تگزاس، اوکلاهاما، لوئیزیانا و فلوریدا، دما به حدی بالا است که در عرض چند دقیقه پس از تماس با بتن یا آسفالت، افراد می توانند دچار سوختگی درجه اول و دوم شوند. آنها همچنین ممکن است از طریق بستن کمربندهای ایمنی داغ، سطوح فلزی و موارد دیگر دچار سوختگی شوند.

ایمن ماندن در گرمای شدید

در هنگام گرمای شدید، ایمن ماندن با آب رسانی به بدن شروع می شود. محدود کردن مصرف تعداد نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های کافئین‌دار که مصرف می‌کنید، می‌تواند در این مورد مفید باشد زیرا این نوشیدنی‌ها بدن شما را دچار کم‌آبی می‌کنند.

اگر شروع به احساس تشنگی کرده‌اید این به این معنی است که بدنتان به شما می‌گوید که حجم آب بدن کم شده است و شما در حال حاضر در معرض خطر گرمازدگی هستید.

برای جلوگیری از آسیب های ناشی ازگرما هرگونه فعالیت در فضای باز را به ساعات اولیه صبح یا داخل خانه منتقل کنید. اگر در ساعات اوج گرما مجبورید بیرون باشید، بر اساس دما کارهای خود را برنامه ریزی کنید.

لباس های سبک و گشاد به همراه کلاه یا پوشش دیگری برای سر بپوشید. اگر شروع به احساس سبکی سر کردید، احتمالاً در حال گرمازدگی هستید. دراین هنگام فورا خود را خنک کنید.

اگر زیر نور خورشید هستید، مطمئن شوید که از کرم ضد آفتاب نیز استفاده می کنید. آفتاب سوختگی بر توانایی بدن شما برای تنظیم دما تأثیر منفی می گذارد.

وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن مایعات را از بقیه بدن به سمت سوختگی منحرف می‌کند تا ناحیه آسیب‌دیده را التیام بخشد. این انحراف به این معنی است که شما آب کمتری برای تعریق در دسترس دارید و این مسئله می تواند دمای بدن شما را مختل کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که دمای طبیعی بدن حدود 37 درجه سانتی گراد است، بنابراین وقتی محیط بیرون از این دما بیشتر شود، بدن برای دفع گرما از طریق تعریق تلاش می کند.

برای ایمن ماندن در برابر گرما، به نشانه هایی که بدن به شما می دهد توجه کنید و عوامل خطرناک کم آبی بدن خود را بشناسید، مانند استفاده از برخی داروها که بر نحوه حفظ آب تأثیر می گذارد.

هنگام گرمای شدید چه مقدار آب بنوشیم؟

در شرایط عادی، برخی از کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که اگر زن هستید 11.5 فنجان و اگر مرد هستید 15.5 فنجان در روز مایعات بنوشید. اما در گرما ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشید.

هنگام گرمای شدید شما باید هر 15 دقیقه 5 فنجان یا یک لیتر در ساعت آب بنوشید تا از تلفات جلوگیری کنید.

ما اغلب در طول فرآیند تعریق الکترولیت‌های خود را نیز از دست می‌دهیم، که همین مسئله می‌تواند پس از چند ساعت ماندن در زیر نور خورشید احساس فرسایش در ما ایجاد کند. بنابراین مهم است که مصرف آب خود را در این زمان افزایش دهید.

همچنین بهتر است در این زمان الکترولیت ها را با Pedialyte یا نوشیدنی الکترولیتی مشابه دیگری جایگزین کنید.

چگونه به سرعت بدن خود را خنک کنیم؟

اگر در این دماهای بی سابقه دچار گرمازدگی شدید، مهم است که بدانید چگونه سریع بدن خود را خنک کنید.

سریع ترین راه برای انجام این کار، خنک سازی تبخیری است.

رو به روی یک پنکه بنشینید و از بطری های مه پاش استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک دوش خنک بگیرید یا به داخل استخر بپرید. سپس سعی کنید در جای خنک تری استراحت کنید و به نوشیدن آب ادامه دهید.

گزینه های دیگر برای خنک شدن عبارتند از ریختن آب روی سر و لباس. یک راه دیگر برای خنک شدن این است که دست‌ها و پاهای خود را در آب خنک قرار دهید یا از کمپرس های سرد در مناطقی که رگ‌های خونی نزدیک به پوست هستند مانند زیر بغل، گردن و کشاله ران استفاده کنید.

قرار دادن یک تکه یخ روی مچ دست یا گردن می‌تواند این فرآیند خنک‌سازی را تسریع کند. اینها نواحی کلیدی هستند که رگ های خونی از نظر آناتومیک به سطح پوست نزدیک هستند و زمانی که گشاد می شوند، حتی نزدیک تر هم می شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم گرمازدگی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد که نیاز به مداخله سریع دارد. علائم هشدار دهنده عبارتند از:

  • تعریق زیاد
  • نبض سریع
  • پوست داغ، قرمز یا خشک
  • گرفتگی عضلات
  • دمای بالای بدن
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد، سرگیجه یا گیجی
  • احساس خستگی یا ضعف
  • غش کردن

اگر فردی که دچار گرمازدگی شده است از خوردن آب امتناع می کند، به درمان فوری نیاز دارد، زیرا وضعیت او به راحتی می تواند به گرمازدگی تبدیل شود.

گرمازدگی کشنده است و نیاز به درمان های فوری دارد. اگر فردی از علائم گرمازدگی رنج می برد، با اورژانس تماس بگیرید یا مستقیماً او را به اورژانس محلی خود بروید.گرمازدگی ممکن است شامل تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری و تشنج باشد.

بدن توانایی تعریق را به عنوان راهی برای دفع گرما از دست می‌دهد که این مسئله منجر به خشکی، داغ و قرمز شدن پوست می‌شود. این موارد نشان دهنده رگ های خونی هستند که به شدت در حال تلاش برای خنک کردن بدن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.