کاهش سن بیولوژیکی با یک رژیم غذایی جدید

سن بیولوژیکی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیروی دوره‌ای از رژیمی که روزه‌داری را شبیه‌سازی می‌کند، می‌تواند مقاومت به انسولین و چربی کبد را کاهش دهد، سیستم ایمنی را جوان‌ کند و سن بیولوژیکی را کاهش دهد.

به گزارش تک‌ناک، طبق مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده پیری لئونارد دیویس USC رهبری می‌شود، پیروی دوره‌ای از یک رژیم غذایی شبه روزه‌داری می‌تواند در کنار کاهش مقاومت به انسولین و میزان چربی کبد در انسان،‌ نشانه‌های پیری در سیستم ایمنی را نیز کاهش دهد و منجر به کاهش سن بیولوژیکی شود.

این مطالعه که اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است، به مجموعه شواهدی می افزاید که اثرات مفید یک رژیم غذایی تقلید کننده روزه (FMD) را نشان می‌دهند.

FMD یک رژیم غذایی 5 روزه پر از چربی‌های اشباع نشده و کم کالری، کم پروتئین و کم کربوهیدرات است و به گونه‌ای طراحی شده است که اثرات روزه‌داری فقط با آب را تقلید کند و در عین حال مواد مغذی لازم را تامین کند و انجام آن را برای افرادی که قبلا از رژیم روزه‌داری استفاده کرده‌اند، آسان‌تر کند. این رژیم توسط نویسنده ارشد این مطالعه یعنی پروفسور والتر لونگو طراحی شده است.

لونگو گفت: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد یک مداخله مبتنی بر غذا که نیازی به تغییرات مزمن در رژیم غذایی یا سایر عوامل سبک زندگی ندارد، می‌تواند افراد را از نظر بیولوژیکی جوان‌تر کند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که چرخه‌های کوتاه مدت و دوره‌ای رژیم FMD با طیف وسیعی از اثرات مفید همراه است. این رژیم می‌تواند:

  • ترویج بازسازی سلول‌های بنیادی
  • کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی
  • کاهش علائم زوال عقل در موش

علاوه بر این، چرخه‌های FMD می‌توانند عوامل خطرناک سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با سن را در انسان کاهش دهند.

همچنین لونگو وگروهش قبلاً نشان داده بودند که یک یا دو چرخه FMD به مدت پنج روز در ماه باعث افزایش طول عمر و سلامت موش‌ها می‌شود، اما اثرات FMD بر پیری و سن بیولوژیکی، چربی کبد، و پیری سیستم ایمنی در انسان تاکنون ناشناخته بود.

کاهش خطرات بیماری و سلول های جوان‌تر

این مطالعه اثرات رژیم غذایی را در دو جمعیت مرد و زن در سنین 18 تا 70 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و بعد به مدت 25 روز شرکت‌کنندگان تحت یک رژیم غذایی معمولی قرار گرفتند.

FMD شامل سوپ‌های گیاهی، قهوه‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اسنک‌های چیپس و چای است که به مدت 5 روز مصرف می‌شوند و همچنین مکملی که سطوح بالایی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری را فراهم می‌کند. به بیماران گروه تحت کنترل دستور داده شد که رژیم غذایی معمولی یا مدیترانه‌ای داشته باشند.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان در آزمایش نشان داد که بیمارانی که تحت رژیم FMD بودند، دارای عوامل خطرناک کمتر دیابت از جمله مقاومت کمتر به انسولین و نتایج پایین‌تر HbA1c بودند. همچنین تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاهش چربی شکمی و چربی کبدی را نشان داد که با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که چرخه‌های FMD نسبت لنفوئید به میلوئید را افزایش می‌دهند که نشان‌دهنده یک سیستم ایمنی جوان‌تر است.

تجزیه و تحلیل آماری بیشتر از نتایج هر دو مطالعه بالینی نشان داد که در شرکت کنندگانی که تحت رژیم FMD بودند، سن بیولوژیکی که رد مقایسه با سن تقویمی،‌ معیاری برای عملکرد سلول‌ها و بافت‌های فرد است، به‌طور متوسط 2.5 سال کاهش یافته است.

لونگو گفت: این مطالعه برای اولین بار شواهدی را برای کاهش سن بیولوژیکی از دو آزمایش مختلف نشان می‌دهد که با شواهدی از جوان‌سازی عملکرد متابولیک و ایمنی همراه است.

چنین مداخله غذایی قابل دستیابی که می‌تواند به افراد کمک کند تا خطر بیماری خود را کاهش دهند و سلامت خود را بدون تغییرات گسترده در سبک زندگی بهبود بخشند، بسیار کارآمد است.

اگرچه بسیاری از پزشکان در حال حاضر رژیم FMD را در ایالات متحده و اروپا توصیه می کنند، این یافته‌ها باید بسیاری از متخصصان را تشویق کند تا چرخه‌های FMD را به بیماران با سطوح بالاتر از حد مطلوب عوامل خطرناک برای ابتلا به بیماری‌ها و همچنین جمعیت عمومی که ممکن است علاقه‌مند به افزایش عملکرد و سن کمتر باشند، تشویق کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.