کشف راه جدید برای تقویت سیستم ایمنی

ایمونوتراپی یکی از روش های درمان سرطان است که از دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن سلول های تومور استفاده می کند.

به گزارش تکناک، تاکنون تمرکز زیادی روی درگیر کردن سلول‌های T برای مبارزه با سرطان بوده است و توجه کمتری به هدایت سیستم مکمل به سمت تومورها شده است.

سیستم مکمل بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است که به مبارزه با عفونت، التیام جراحت و حذف سلول های مرده کمک می کند. اگرچه آنتی بادی ها که پروتئین های تولید شده توسط سلول های ایمنی ما هستند، می توانند سیستم مکمل را فعال کنند، اما همه آنتی بادی ها به یک اندازه در فعال کردن آن کارآمد نیستند.

در مطالعه جدید، محققان روشی را برای فعال کردن سیستم مکمل با استفاده از آنتی‌بادی‌های تک‌دامنه‌ای bispecific به نام BiCE ها توسعه دادند. این آنتی بادی ها می توانند همزمان به دو هدف مختلف متصل شوند. یک پروتئین مکمل به نام C1q و یک پروتئین خاص موجود در سطح سلول های سرطانی.

با پیوند C1q و پروتئین سلول سرطانی، مولکول‌های BiCE می‌توانند سیستم مکمل را به شدت فعال کنند که این مسئله منجر به از بین بردن سلول‌های سرطانی هدف می‌شود.

در مقایسه با آنتی بادی هایی که در حال حاضر در سیستم درمانی استفاده می شوند، مولکول های BiCE حتی در فعال کردن سیستم مکمل و از بین بردن سلول های سرطانی بهتر عمل هم می کنند. این روش جدید چندین مزیت را نسبت به درمان‌های مرسوم سرطان ارائه می‌کند. یکی از این مزیت ها استفاده از قدرت سیستم ایمنی ذاتی برای فعال کردن یک پاسخ ایمنی گسترده‌تر، از جمله جذب سلول‌های ایمنی به ریزمحیط تومور برای افزایش فعالیت ضد تومور است.

یافته های این مطالعه نه تنها بر تحقیقات نوآورانه انجام شده در دانشگاه آرهوس تاکید می کند، بلکه راه را برای پیشرفت های بیشتر در زمینه ایمونوتراپی سرطان هموار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.