ارتباط چرت زدن با خطر بالای سکته مغزی

چرت زدن

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که به طور مکرر در طول روز چرت می‌زنند، ممکن است بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی قرار بگیرند.

به گزارش تکناک، بر اساس مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله Hypertension منتشر شد، چرت زدن به طور منظم با 12 درصد بیشتر خطر ابتلا به فشار خون بالا و 24 درصد بیشتر خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک مرتبط است.

دکتر ای وانگ، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: این نتایج خیلی جالب است زیرا میلیون‌ها نفر ممکن است از یک چرت زدن منظم روزانه لذت ببرند.

به گفته محققان، چرت زدن به خودی خود ذاتا بد نیست. در واقع چرت زدن‌های مکرر ممکن است بیشتر نشانه مشکلات دیگری باشد، مانند خواب کمتر از حد مطلوب در شب.

چه چیزی افراد را به چرت زدن بیشتر در طول روز سوق می دهد؟ ممکن است خواب ضعیف در شب یکی از دلایل باشد. افرادی که خواب کافی ندارند، ممکن است در طول روز بیشتر چرت بزنند تا زمان از دست رفته را جبران کنند. اما حتی افرادی که خواب کافی دارند، ممکن است کیفیت خواب مناسبی نداشته باشند و به همین دلیل در طول روز چرت می‌زنند.

اما چگونه چرت زدن و در نهایت، کیفیت پایین خواب،‌ با فشار خون بالا و خطر سکته مرتبط است؟ در این مطلب پاسخ متخصصان به این سوال را بررسی می‌کنیم.

کیفیت خواب ضعیف و بیماری‌های قلبی عروقی

محققان چینی به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا تکرار چرت می‌تواند یک عامل خطرناک برای فشار خون بالا و سکته باشد.

برای انجام این کار، آنها از اطلاعات بیوبانک بریتانیا استفاده کردند که یک پایگاه داده زیست پزشکی حاوی اطلاعات ژنتیکی، شیوه زندگی و سلامت ناشناس از بیش از 500000 شرکت کننده در بریتانیا است که به طور منظم نمونه های خون، ادرار و بزاق را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند. برخی از شرکت‌کنندگان یک فرم نظرسنجی درباره چرت زدن در طول روز را پر کردند.

با کنار گذاشتن افرادی که قبل از شروع مطالعه سکته کرده بودند یا فشار خون بالا داشته‌اند، محققان داده‌های 360000 شرکت‌کننده در رده سنی 40 تا 69 سال را تجزیه و تحلیل کردند تا ارتباط بین چرت زدن و اولین بار سکته مغزی یا تشخیص فشار خون بالا را تعیین کنند. شرکت کنندگان روال چرت زدن خود را به عنوان هرگز/به ندرت، گاهی یا معمولا عنوان کردند.

در مقایسه با افرادی که گزارش دادند هرگز چرت نمی زنند، افرادی که می گفتند معمولا چرت می زنند، 12 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و 24 درصد بیشتر در معرض خطر سکته بودند. افراد کمتر از 60 سال که معمولا چرت می‌زدند، در مقایسه با افراد همسن خود که هرگز چرت نمی‌زدند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند. در بیشتر موارد، افرادی در دسته‌بندی چرت زدن ثابت باقی ماندند، به این معنی که اگر یک بار به عنوان فردی که به‌طور مکرر چرت می‌زند، شناسایی می شدند، به این کار ادامه می‌دادند.

همچنین محققان به نقاط نسبتاً مشترکی بین چرت‌خواب‌های معمولی پی بردند: آنها بیشتر مرد بودند، سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تری داشتند و عوامل سبک زندگی خاصی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن روزانه الکل، بی‌خوابی و خروپف را داشتند.

اما نویسندگان و متخصصان مطالعه می‌گویند که چرت زدن به خودی خود لزوماً مضر نیست و چرت زدن‌های مکرر می تواند به معنای خواب آرام شبانه کمتر باشد.

آنچه که این مطالعه واقعا نشان داد و این اولین باری نیست که دیده می شد، این است که در سطح جمعیت، افرادی که بیشتر در طول روز چرت می زنند، احتمالاً افرادی هستند شب‌ها خواب خوبی ندارند و ما از قبل می دانیم که خواب نه تنها از برای سلامت قلب، بلکه برای سلامت مغز، سلامت سیستم ایمنی و سلامت روان یک مسئله مهم است و خواب در بسیاری از این عملکردهای مختلف نقش دارد.

این ارتباط بین خواب غیرآرام و افزایش خطرات سلامتی، رابطه جدیدی نیست. یک مطالعه در سال 2021 ارتباط بین آپنه خواب، خروپف مخرب و افزایش خطر سکته مغزی را نشان داد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) هشدار می‌دهد که نداشتن خواب کافی در شب می تواند منجر به بیماری قلبی، افسردگی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 شود.

اگرچه کاملاً مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی این خطر را از نظر بیولوژیکی افزایش می دهد، کارشناسان معتقدند برخی از عوامل ممکن است مسئول باشند. افرادی که در شب خوب نمی خوابند، ممکن است سطوح بالاتری از کاتکولامین‌ها داشته باشند که به پاسخ آدرنالین در بدن مرتبط است و می تواند فشار خون را افزایش دهد. همچنین خواب بد می تواند باز نگه داشتن رگ های خونی را برای بدن دشوار کند.

یکی از چندین موضوعی که با فشار خون بالاتر همراه است، اختلال در عملکرد اندوتلیال است. اندوتلیوم لایه‌ای از سلول‌های پوشاننده رگ‌های خونی است که رگ خونی را سالم نگه می‌دارد، باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود، از تشکیل لخته‌ها در داخل رگ خونی جلوگیری می‌کند و به طور کلی سلامت عروق را حفظ می‌کند.

همچنین نویسندگان این مطالعه این نظریه را مطرح کردند که چرت زدن و کم خوابی ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهند، یا ممکن است اثرات طولانی مدت تداخل در ریتم طبیعی فشار خون بدن با چرت زدن وجود داشته باشد. بسته به فعالیت ذهنی و فیزیکی، فشار خون هنگام بیدار شدن افزایش می‌یابد، در طول روز بالا و پایین می‌رود، اما به شدت کاهش می‌یابد تا در هنگام خواب به پایین‌ترین نقطه خود برسد.

همه چرت زدن ها باعث خطرات سلامتی نمی‌شوند

چرت زدن غیرعادی نیست و مشخص نیست. اما به گفته کارشناسان، این مطالعه لزوماً نباید برای کسی که از چرت زدن گاه به گاه برای سرحال شدن استفاده می‌کند، نگران کننده باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، شایان ذکر است که نویسندگان مطالعه محدودیت‌هایی را در داده‌های خود شناسایی کرده‌اند، از جمله عدم وجود اطلاعات در مورد طول چرت‌ه و این واقعیت که چرت زدن توسط خود افراد گزارش شده است، به این معنی که ممکن است اطلاعات ارائه‌شده کاملاً دقیق نبوده باشد. شرکت‌کنندگان عمدتاً میانسال و مسن با اجداد اروپایی بودند، بنابراین یافته‌ها به جمعیت بزرگ‌تر و متنوع‌تر قابل تعمیم نیست.

چرت زدن در بسیاری از نقاط جهان یک عمل فرهنگی رایج است و بعید است که اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. چرت زدن نشان دهنده کمبود خواب در کل جمعیت نیست. چرت کوتاه 20 تا 30 دقیقه ای لزوما چیز بدی نیست.

ما انسان‌ها موجودات بیولوژیکی هستیم که در دنیایی پیچیده زندگی می‌کنیم و همیشه با راندمان 100 درصد کار نمی‌کنیم.

استراحت خوب به این معنی است که باعث شود بهتر فکر کنیم، بهره وری بیشتری داشته باشیم، سالم تر بمانیم و در کل احساس بهتری داشته باشیم.

اما اگر چرت زدن مکرر تنها راهی است که احساس آرامش می‌کنید، احتمالاً نشانه‌ای از مشکلات بزرگ‌تری است.

اگر در طول روز به خواب می‌روید، هنگام رانندگی به خواب می‌روید، در حین صحبت کردن با کسی به خواب می‌روید، در حین کار به خواب می‌روید و این اتفاق مکرر رخ می‌دهد، در این صورت به چیزی مبتلا هستید که خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز نام دارد. بنابراین در حالی که چرت زدن به خودی خود چیز بدی نیست، اگر به دلیل یک اختلال خواب باشد، قطعاً باید این اختلال ارزیابی و درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.