امکان تشخیص تومور مغزی با آزمایش ادرار

برای اولین بار، یک آزمایش ادرار به منظورتشخیص تومور مغزی به روش غیر تهاجمی انجام شد.

به گزارش تکناک، امروزه بیوپسی یا برداشت نمونه ای از بافت، رایج ترین روش برای تشخیص تومور مغزی است. این یک روش تهاجمی است که نیاز به جراحی برای برداشتن مقدار کمی از بافت تومور برای بررسی میکروسکوپی دارد.

دانشگاه ناگویا در ژاپن روش جدیدی را توسعه داده است که ممکن است به تشخیص سریعتر و به موقع تومورهای مغزی کمک کند. نانوسیم‌ها در این روش جدید توسعه‌یافته برای گرفتن و آزادسازی DNA بدون سلول  (cfDNA) در ادرار استفاده می‌شوند.

به کمک آزمایش ادرار ، تیم تحقیقاتی یک جهش IDH1 مرتبط با گلیوما که نوعی تومور مغزی است را شناسایی کردند.

در یک بیانیه رسمی تاکید شده است که با استفاده از این روش، بسیاری از افراد تحت معاینات معمول پزشکی قرار می گیرند که شامل جمع آوری نمونه ادرار می شود. این نمونه ها ممکن است برای آزمایش تومور برای بررسی نشانگر زیستی سرطان cfDNA استفاده شوند.

هنگامی که سلول های تومور تقسیم می شوند و سلول های سالم را از بین می برند، این ذرات ریز DNA به جریان خون و سایر مایعات بدن تخلیه می شوند.

cfDNA به طور طبیعی توسط گلبول های سفید پاک می شود. اما در مورد سرطان که سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تکثیر می‌شوند، مقداری اضافی از cfDNA باقی می ماند که سلول های سفید خون نمی‌توانند به طور موثر آن را پاک کنند. بنابراین از طریق ادرار دفع می شوند.

آزمایش catch-and-release از سطوح نانوسیم اکسید روی (ZnO) برای به دام انداختن موثر cfDNA استفاده می کند.

دانشمندان اکسید روی را به این دلیل انتخاب کردند که مولکول های آب روی سطح نانوسیم آن جذب می شوند. این امر مولکول های آب را قادر می سازد تا هیدروژن را با cfDNA موجود در نمونه ادرار پیوند دهند. به این شکل محققان می توانند ردپایی از cfDNA را از نمونه ادرار بیمار استخراج کنند.

محقق ارشد این مطالعه گفت: اگرچه در یک آزمایش قبلی نشان دادیم که نانوسیم ما می‌تواند وزیکول‌های خارج سلولی سرطان را بگیرد، که در این نمونه هم این موضوع را مشاهده کردیم، اما نکته شگفت‌انگیز ضبط cfDNA با استفاده از تکنیک مشابه بود. هنگامی که ما cfDNA را استخراج کردیم، جهش IDH1 را شناسایی کردیم که یک جهش ژنتیکی بارز در گلیوماها است. این مشاهده برای ما هیجان‌انگیز بود، زیرا این اولین گزارش از تشخیص جهش IDH1 از نمونه ادرار به کوچکی 0.5 میلی‌لیتر است.

تومورهای مغزی اغلب در مراحل پیشرفته تنها پس از ظهور علائمی مانند فلج اندام تشخیص داده می شوند. زمانی که آنها تشخیص داده می شوند، در مرحله پیشرفته هستند و جراحی را چالش برانگیز و گاهی غیرممکن می کنند.

محققان امیدوارند که روش تشخیص نانوسیم آنها بتواند برای تشخیص زودهنگام سرطان در آینده ای نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.