انرژی خورشیدی فراساحلی منبعی بی پایان برای بشریت

مجموعه گسترده ای از صفحات خورشیدی شناور بر روی آب های آرام نزدیک استوا می تواند چشم انداز انرژی را برای کشورهای پرجمعیت جنوب شرقی آسیا و غرب آفریقا و حتی کل دنیا متحول کند.

به گزارش تکناک ، تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله معتبر Solar نشان می‌دهد که این آرایه‌های  خورشیدی فراساحلی پتانسیل تولید حیرت‌انگیز 35000 تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی سالانه تنها در اندونزی را دارند. این رقم قابل مقایسه با تولید فعلی برق جهانی 30،000 تراوات ساعت در سال است.

برخلاف تصور رایج از اقیانوس‌های متلاطم و دریاهای آزاد مواج، مناطق در امتداد استوا از آرامش نسبی برخوردار هستند و آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای بهره‌برداری از این پتانسیل عظیم خورشیدی تبدیل می‌کند.

حتی امیدوارکننده‌تر این است که سازه‌های مهندسی مورد نیاز برای محافظت از این پانل‌های خورشیدی شناور در برابر هر گونه آشفتگی نسبتاً ارزان هستند. این تحقیق مجمع الجزایر اندونزی و منطقه استوایی غرب آفریقا در نزدیکی نیجریه را به عنوان کانون های ایده آل برای تاسیسات خورشیدی فراساحلی برجسته می کند.

انتقال به انرژی خورشیدی تا سال 2050

به گفته محققان اندرو بلیکرز و دیوید سیلالهی از دانشگاه ملی استرالیا، با حرکت جهان به سمت کربن زدایی و الکتریکی شدن، انرژی خورشیدی و بادی قرار است نقش های محوری در این سفر تحول آفرین ایفا کنند.

انرژی خورشیدی مقیاس پذیر است، تنها با 70 کیلومتر مربع از پنل های خورشیدی می توان نیازهای انرژی یک میلیون نفر را در یک اقتصاد کربن صفر برآورده کرد. در حالی که این در بسیاری از کشورها به خوبی جواب می دهد، چند کشور مانند نیجریه و اندونزی به دلیل جمعیت متراکم خود با محدودیت های فضایی روبرو هستند.

با این حال، راه حل برای آنها، شناور کردن پنل های خورشیدی در آبهای سرزمینی این کشورها است.

این کشورهای استوایی می توانند از پتانسیل انرژی تقریبا بی حد و حصر دریاهای آرام خود بهره ببرند، جایی که برداشت سنتی انرژی خورشیدی به دلیل محدودیت زمین و شرایط بد باد امکان پذیر نیست.

پنل های خورشیدی شناور را می توان در دریاچه ها و مخازن آبی داخلی نیز قرار داد، روندی که به سرعت با پتانسیل قابل توجهی در حال رشد است. یافته‌های یکی دیگر از تحقیقات اخیر مناطقی را مشخص می‌کند که در چهار دهه گذشته دستخوش امواج یا بادهای قدرتمند نبودند. این مناطق به طور بالقوه می‌توانند سالانه یک میلیون تراوات ساعت انرژی تولید کنند.

اندونزی و آینده انرژی خورشیدی فراساحلی

اندونزی در خط مقدم این گذار به انرژی خورشیدی قرار دارد و با جمعیت رو به رشد و نیاز به انرژی پاک دست و پنجه نرم می کند.

منطقه دریایی وسیع این کشور فرصتی عالی برای پنل‌های خورشیدی شناور، با استفاده از حدود 140،000 کیلومتر مربع از آب‌های آرام ارائه می‌کند.

در حالی که صنعت انرژی خورشیدی فراساحلی شناور هنوز در مراحل اولیه خود است، نویدهای فوق العاده ای می دهد. اگر چه شرکت‌ها در سایر مناطق به‌سختی برای ابداع روش های مهندسی برای دفاع در برابر طوفان‌ها تلاش می‌کنند، مناطق استوایی از مزیت طبیعی برخوردار هستند و محیط‌های دریایی آرام به پیشگیری های سخت و هزینه بر نیاز ندارند.

علیرغم وجود چالش‌هایی مانند خوردگی نمک، رسوب‌زدگی دریایی و نگرانی‌های زیست‌محیطی، مسیر حرکت انرژی خورشیدی شناور فراساحلی روشن به نظر می‌رسد. این منبع انرژی پایدار نقش مهمی در ترکیب انرژی کشورهای دارای آبهای آرام استوایی دارد.

در اواسط قرن حاضر، بیش از یک میلیارد نفر در این مناطق می‌توانند عمدتاً به انرژی خورشیدی تکیه کنند، که سریع‌ترین انتقال جهان به انرژی پاک در تاریخ را پیش می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.