این پروتئین سلول های سرطانی را می کشد

دانشمندان مرکز جامع سرطان UC Davis در ساکرامنتو کالیفرنیا، پروتئینی را در گیرنده CD95 شناسایی کرده‌اند که می‌تواند سلول های سرطانی را برای مرگ برنامه‌ریزی کند.

به گزارش تکناک، گیرنده پروتئینی در داخل سلول است و سیگنال ها را دریافت و ارسال می کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی  UC Davis، گیرنده CD95  که به آنها Fas نیز می گویند،‌ نام مستعار “گیرنده های مرگ” را به خود اختصاص داده اند زیرا سیگنالی را ارسال می کنند که باعث خود تخریبی سلول های سرطانی می شود.

تاکنون تلاش های قبلی برای هدف قرار دادن این گیرنده ناموفق بوده است. اما اکنون که این هدف شناسایی شده است، ممکن است یک مسیر درمانی برای هدف قرار دادن Fas  در تومورها وجود داشته باشد.

کارشناسان امیدوارند که داروهای سرطان (cancer : group of diseases involving abnormal cell growth and spread) در آینده بتوانند فعالیت این گیرنده CD95  را برای ایجاد سلاح جدیدی در برابر تومورهای سرطانی که در طول تاریخ با جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی درمان شده اند، تقویت کنند.

درمان‌های مبتنی بر ایمنی مانند درمان با سلول‌های T CAR (گیرنده آنتی‌ژن کایمریک)، تاکنون برای برخی از بیماران امیدوارکننده بوده است، اما اثربخشی محدودی در برابر بسیاری از انواع سرطان داشته است.

این پروتئین سلول های سرطانی را می کشد

توشیر سینگ در ایمیلی به فاکس نیوز دیجیتال گفت: علیرغم موفقیت مناسب در تومورهای مایع، مانند سرطان‌ های طیف لوسمی، بهبودی طولانی‌مدت همچنان بزرگترین چالش برای درمان‌های سلول T CAR است.

محقق خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ‌تر در این درمان که معمولاً 500000 دلار یا بیشتر هزینه دارد، این است که فقط موفقیت ناچیزی در درمان تومورهای جامد نشان داده است. مطالعه ما قویاً راه حلی جامع و بالقوه برای تبدیل موفقیت ناچیز درمان های CAR-T به درمان های موفق برای تومورهای جامد ارائه می دهد.

در این بیانیه آمده است که این سوئیچ قاتل تازه کشف شده می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و در عین حال به موثرتر کردن ایمنی درمانی کمک کند.

تاکنون هیچ دارویی برای تقویت CD95 آن را وارد آزمایش های بالینی نکرده است.

محقق خاطرنشان کرد: این مطالعه دارای محدودیت‌هایی بود و داده‌های محدودی از آزمایش‌های بالینی وجود دارد.

توشیر سینگ خاطرنشان کرد، محققان حوزه سرطان اکنون می توانند به عقب برگردند و نمونه های تومور انسانی را از آزمایش های بالینی جمع آوری کنند و با توجه به این یافته ها، تجزیه و تحلیل های جدیدی را انجام دهند.

او به فاکس نیوز دیجیتال گفت: مشخص است که موفقیت درمان روش CAR-T به کشتار خارج از هدف توسط Fas متکی است.

او ادامه داد: با اطلاعات کنونی، ما محققان و پزشکان باید بیماران سرطانی را که تحت درمان CAR-T قرار می‌گیرند، غربالگری کنیم تا حضور جامع Fas در تومورهایشان را بررسی کنیم.

اگر بیمار فاقد فعالیت Fas در تومورهای خود باشد، ما باید راه‌هایی برای دستکاری ایمن این تومورها پیدا کنیم و قبل از انجام درمان‌های پرهزینه CAR، شروع به ساخت Fas کنیم.

توشیر سینگ با نگاهی به آینده گفت که به آینده درمان های سرطان امیدوار است.

وی گفت: با توجه به ظهور ایمونوتراپی سرطان و سایر درمان های هدفمند، میزان سرطان در دهه های گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. من هر روز تحقیقات برجسته ای را می خوانم که در ایالات متحده برای غلبه بر سرطان در حال انجام است.

توشیر سینگ اضافه کرد: ما با پیشرفت بعدی فقط یک آزمایش فاصله داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.