حس بویایی هوشمندتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله علوم اعصاب نشان می‌دهد که حس بویایی به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نشانه‌های حواس دیگر است، در حالی که حواس بینایی و شنوایی بسیار کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

به گزارش تکناک، یک نظریه رایج درباره مغز معتقد است که وظیفه اصلی آن پیش‌بینی اتفاقات بعدی است، بنابراین بیشتر به رویدادهای غیرمنتظره واکنش نشان می‌دهد.

برای پی بردن به اینکه چگونه بو با تاثیرات حسی مختلف ارتباط دارد، محققان مطالعه ای را با سه آزمایش، دو آزمایش رفتاری و یک آزمایش با استفاده از روش تصویربرداری مغزی fMRI در مرکز تصویربرداری مغز دانشگاه استکهلم (SUBIC) انجام دادند.

استفان پیرزچایلو،‌ نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: یافته اصلی این است که بوییدن بسیار بیشتر از بینایی به پیش‌بینی‌ها وابسته بود. این یافته خیلی جالب است زیرا بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بوییدن یک امر بدوی و واکنشی است، در حالی که تحقیقات ما نشان می‌دهد که در واقع این حس کاملاً پیچیده و فعال است.

این مطالعه نشان می‌دهد که بوییدن چقدر برای حواس مختلف ما مهم است که بتوانیم از نشانه‌های صحیح در هنگام طبقه‌بندی برداشت‌های حسی مختلف استفاده کنیم.

تعاملات حسی و پیش‌بینی‌ها

جوناس اولوفسون، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: همه ما تجربه کرده‌ایم که وقتی بوی غیرمنتظره‌ای ظاهر می‌شود، به عنوان مثال وقتی وارد آپارتمان شخصی می‌شویم و با بوی جدیدی مواجه می‌شویم، واکنش نشان می‌دهیم. تحقیقات ما نشان می‌دهد که حس بویایی به شدت تحت‌تاثیر نشانه‌های حواس دیگر است، در حالی که حس بینایی و شنوایی به میزان بسیار کمتری تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

محققان همچنین نشان می‌دهند که زمانی که مغز سعی می‌کند بوهایی را شناسایی کند که انتظارش را نداشته است، علیرغم عدم وجود نشانه‌های بصری، هر دو قسمت بویایی و بصری مغز فعال می‌شوند.

بنابراین مغز روشی کاملاً منحصربه‌فرد برای پردازش بوها دارد و به این بستگی دارد که آیا بوها مورد انتظار هستند یا خیر. حس بویایی به ما در مورد بوهایی که انتظارش را نداشتیم هشدار می‌دهد و قسمت بصری مغز را درگیر می‌کند تا بتواند ببیند این بوی چیست. جوناس اولوفسون می‌گوید: این یک عملکرد هوشمندانه است زیرا ما انسان‌ها اگر سرنخ‌هایی به دست نیاوریم، در تشخیص بوها بسیار بد هستیم.

در آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان به نشانه‌های واژه‌ای مانند لیمو گوش می‌دادند و سپس یک عکس یا بو دریافت کردند و شرکت‌کنندگان به سرعت تصمیم می‌گرفتند که آیا بو با نشانه مثلاً با تصویر یا بوی لیمو مطابقت دارد یا خیر.

پیرزچایلو می‌گوید: ما متوجه شدیم که به‌طور کلی، تصاویر و بوهای مورد انتظار منجر به تصمیم‌گیری‌های سریع‌تری می‌شوند که این مورد به خوبی با نظریه کدگذاری پیش‌بینی مطابقت دارد. ما از تفاوت در سرعت پاسخ برای مقایسه حواس با یکدیگر استفاده کردیم و تاخیر بیشتر برای محرک‌های غیرمنتظره به این معنی است که حس بیشتر به پیش‌بینی‌ها متکی است.

حس بویایی انسان یک حس واکنشی نیست، بلکه یک حس فعال است. استفن پیرزچایلو می‌گوید: این دستگاه از یک استراتژی منحصربه‌فرد مغز برای پردازش بوهای غیرمنتظره استفاده می‌کند تا بفهمد این بوها چیست.

(زیرنویس تصویر: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حس بویایی بیشتر تحت تأثیر حواس دیگر است و در مقایسه با بینایی و شنوایی بیشتر بر روی کدگذاری پیش‌بینی تکیه می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه سیستم بویایی به‌طور منحصر به فردی فعال است و از نواحی بویایی و بصری مغز برای پردازش بوهای غیرمنتظره استفاده می‌کند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.