فواید شگفت انگیز کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی

اوایل تابستان امسال انجمن روانشناسی آمریکا دستورالعمل هایی را منتشر کرد. این دستورالعمل‌ها بر اساس تحقیقاتی است که ارتباط بین افزایش تعامل جوانان با شبکه های اجتماعی و کاهش رفاه روانی آنها را نشان می دهد.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه ایالتی آیووا متوجه شدند که یک مداخله ساده می تواند در این مورد کمک کننده باشد. در طی یک آزمایش دو هفته ای با 230 دانشجو، از نیمی از آنها خواسته شد تا استفاده از رسانه های اجتماعی خود را به 30 دقیقه در روز محدود کنند و آنها یک سری یادآوری های خودکار و روزانه دریافت کردند. آنها در پایان آزمایش در مقایسه با گروه تحت کنترل، امتیاز قابل توجهی برای کاهش اضطراب، افسردگی، تنهایی و ترس از دست دادن به دست آوردند.

همچنین آنها برای فاکتور “عاطفه مثبت” امتیاز بیشتری گرفتند، که محققان عاطفه مثبت را به عنوان «تمایل به تجربه احساسات مثبت توصیف می‌کنند که با کلماتی مانند هیجان زده و غرور توصیف می‌شود.» و اساساً آنها دیدگاه روشن‌تری به زندگی داشتند.

دکتر فالهابر، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: این که متوجه شدم رفاه شرکت‌کنندگان نه تنها در یک نفر بلکه در همه آنها بهبود یافته است، شگفت‌زده ام کرد. زمانی که فهمیدم چنین مداخله ساده‌ای برای ارسال یک یادآوری روزانه می‌تواند افراد را به تغییر رفتار و بهبود عادات رسانه‌های اجتماعی ترغیب کند، بسیار هیجان زده شدم.

محققان متوجه شدند که مزایای روانی کاهش فعالیت در شبکه های اجتماعی شامل شرکت کنندگانی می شود که گاهی از محدودیت زمانی 30 دقیقه هم فراتر می روند.

درسی که در اینجا وجود دارد این است که کامل بودن ملاک نیست، بلکه تلاش کردن است که تفاوت ایجاد می کند. فالهابر می‌گوید: من فکر می‌کنم خود محدود کردن و توجه کردن خیلی بیشتر از معیار 30 دقیقه‌ای موثر هستند.

داگلاس جنتیل، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید که نتایج آنها با سایر تحقیقاتی که در زمینه های حرکت شناسی و سلامت انجام شده اند، مطابقت دارد.

او می‌گوید: دانستن زمان برای فعالیت‌هایی که در روز صرف می‌کنیم و اینکه چیزی را قابل شمارش می‌کنیم، تغییر رفتار افراد را آسان‌تر می‌کند.

بسیاری از شرکت کنندگان در مطالعه ISU اظهار داشتند که چند روز اول کاهش زمان استفاده برای آنها چالش برانگیز بود. اما پس از فشار اولیه، یکی از شرکت کنندگان گفت که احساس می‌کنند سازنده‌تر و هماهنگ‌تر با زندگی‌ خود پیش می رود. دیگران هم تجربه خود را به اشتراک گذاشتند و گفتند که خواب بهتری داشتند یا زمان بیشتری را با بقیه می گذرانند.

خود محدود کردن ممکن است عملی تر باشد

جنتیل و فالهابر به این نکته اشاره می‌کنند که تاکنون مطالعات دیگری تأثیرات محدود کردن یا خودداری از رسانه‌های اجتماعی را بررسی کرده‌اند. با این حال، بسیاری از مداخلات نیاز به نظارت سنگین و حذف برنامه‌ها یا استفاده از یک برنامه ویژه برای مسدود کردن یا محدود کردن رسانه‌های اجتماعی دارند. همانطور که درباره چگونگی ترک اعتیاد به مواد مخدر صحبت می‌شود، پاسخگوئی بیرونی ممکن است به بعضی کاربران کمک کند، اما این کار با خطر بالاتر بازگشت به سمت این رسانه ها همراه است.

جنتیل می گوید: وقتی آزادی درک شده سلب می شود، ما شروع به مقاومت می کنیم. وی افزود که حذف رسانه های اجتماعی به معنای از دست دادن برخی از مزایایی است که می تواند به همراه داشته باشد، مانند ارتباط با دوستان و خانواده.

فالهابر می‌گوید که مطالعه آنها تحقیقات کنونی را در رسانه‌های اجتماعی گسترش می‌دهد و راهی عملی برای افراد فراهم می‌کند تا استفاده از آنها را محدود کنند. برای هر کسی که به دنبال کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی است، او توصیه می کند:

  1. آگاهی ایجاد کنید: یک تایمر تنظیم کنید یا از یک برنامه استفاده کنید تا ببینید چقدر در رسانه های اجتماعی وقت می گذرانید.
  2. به خودتان لطف کنید: بدانید که پایبندی به محدودیت زمانی آسان نیست. برنامه های رسانه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که شما را درگیر خود نگه دارند.
  3. تسلیم نشوید: محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی در طول زمان مزایای واقعی برای زندگی روزمره شما دارد.

محققان می گویند که خیلی مهم است که مراقب نحوه و زمان استفاده از این پلتفرم ها باشیم. تحقیقات آینده می‌تواند این موضوع را به همراه اثرات بلندمدت محدود کردن رسانه‌های اجتماعی و کارهایی که مردم با زمانی که به دست می‌آورند، انجام می‌دهند، بیشتر بررسی کند.

ما در عصر اضطراب زندگی می کنیم. بسیاری از شاخص‌ها نشان می‌دهند که اضطراب، افسردگی و تنهایی همگی بدتر می‌شوند و این می‌تواند باعث شود ما احساس درماندگی کنیم. اما کارهایی وجود دارد که می‌توانیم برای مدیریت سلامت روان و رفاه خود انجام دهیم.

توجه بیشتر به مدت زمانی که در رسانه های اجتماعی صرف می کنیم و تعیین اهداف قابل اندازه گیری می تواند در این مورد کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.