افزایش نگرانی های جهانی از تغییرات آب و هوایی

بر اساس گزارش BBC News ، دانشمندان در سراسر جهان نگران تغییرات آب و هوایی اخیر هستند و می‌گویند که انسان‌ها از آمادگی لازم برای مقابله با افزایش نگران‌کننده دما و عوارض جانبی آن برخوردار نیستند.

به گزارش تکناک، در میان این رکوردهای نگران کننده اخیر گرم ترین روز ثبت شده در ماه جولای بود که رکورد میانگین دمای جهانی ثبت شده در سال 2016 را شکست. میانگین دمای جهانی برای اولین بار در در 6 جولای به 17.08 درجه سانتیگراد رسید.

کارشناسان می گویند تغییرات آب و هوایی ناشی از اقدامات بشر است و اشاره کردند که فعالیت های انسانی مسبب سیاره ای است که توسط گازهای گلخانه ای بیشتر و بیشتر گرم شده است.

دکتر فریدریک اتو، دانشمند آب و هوای BBC News، از امپریال کالج لندن، گفت: انسان ها 100 درصد از روند صعودی تغییرات آب و هوایی عقب تر هستند. اگر از چیزی تعجب کنیم، این است که ما شاهد شکسته شدن پیش از موعد رکوردها در ماه ژوئن هستیم.

توماس اسمیت، جغرافیدان محیطی در دانشکده اقتصاد لندن، خاطرنشان کرد: من دوره مشابهی را به خاطر ندارم که تمام بخش های سیستم آب و هوایی در سطح جهانی در وضعیت رکوردشکنی یا غیرعادی قرار داشته باشند. این محقق افزود: سیاره زمین در موقعیت نامعلومی است.

تاکنون، چهار رکورد آب و هوایی تنها در تابستان امسال شکسته شده است: گرم ترین روز ثبت شده، گرم ترین ژوئن ثبت شده در سطح جهان، موج گرمای شدید دریایی و یخ دریای قطب جنوب با حجم توده کم.

این دماهای شدید، پیش بینی آب و هوای 10 سال آینده را برای دانشمندان دشوار کرده است.

اسمیت توضیح داد: مدل های دهه 1990 تقریباً ما را در جایگاه امروزی قرار می دهند. اما داشتن ایده ای در مورد اینکه 10 سال آینده دقیقاً چگونه خواهد بود بسیار دشوار است. قرار نیست کره زمین سرد شود. در حال حاضر، تنها چیزی که کارشناسان می توانند به طور قطع ادعا کنند این است که جهان گرم شده است و اقیانوس ها بیشتر گرمای جو را جذب کرده اند.

دانیلا اشمیت، پروفسور علوم زمین در دانشگاه بریستول، به بی‌بی‌سی گفت: مدل‌های ما دارای تنوع طبیعی هستند، و هنوز چیزهایی وجود دارد که ما آن‌ها را پیش بینی نکرده بودیم، یا حداقل نه به این زودی. این امر نگران کننده است زیرا اکوسیستم های دریایی 50 درصد از اکسیژن جهان را تولید می کنند. وقتی در مورد موج گرما صحبت می کنیم، مردم تمایل دارند به مرگ درختان و علف ها فکر کنند. او هشدار داد که اقیانوس اطلس 5 درجه سانتیگراد گرمتر از آنچه که باید باشد هست. این بدان معناست که موجودات زنده برای عملکرد طبیعی به 50 درصد غذای بیشتری نیاز دارند.

دکتر کارولین هولمز از موسسه تحقیقاتی “بررسی قطب جنوب بریتانیا” توضیح داد که حتی برای دانشمندان درک آنچه در حال رخ دادن است دشوار است. او به بی‌بی‌سی نیوز گفت: شما می‌توانید بگویید که ما از یک صخره سقوط کرده‌ایم، اما نمی‌دانیم در پایین صخره چه چیزی وجود دارد.

با این حال همه امیدها از بین نمی رود زیرا اتو به این نتیجه رسیده است که ما هنوز زمان داریم تا آینده ای قابل زندگی برای بسیاری از انسانها تضمین کنیم. آیا برای این کار اقدام لازم را انجام خواهیم داد یا محکوم به نابودی سیاره و بشریت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.