کشف جدید درباره شباهت جهان های موازی

پژوهشگران دانشگاه تسوکوبا اثبات کردند که بر اساس نظریه ابر ریسمان، جهان های موازی در موقعیت‌های خاصی، تجربیاتی مشابه از تغییرات شدید دارند.

به گزارش تکناک، نظریه  ابر ریسمان در حوزه فیزیک نظری، وجود دو دنیای موازی (نامگذاری شده به عنوان سمت A و سمت B) بیان می کند. گرچه تشخیص این دو دنیا از یکدیگر امکان‌پذیر نیست، اما آنها به یکدیگر مرتبط هستند. یک گروه پژوهشگران از دانشگاه تسوکوبا در ژاپن با استفاده از محاسبات ریاضی نشان داده‌اند که تحت شرایط مشخصی، تغییرات قابل توجهی که در سمت A اتفاق نمی‌افتند، به طرز مشابهی در سمت B هم رخ نمی‌دهند.

نظریه ریسمان‌، که بخشی از فیزیک نظری است، وجود دنیاهای موازی و تقارن آینه‌ای را پیش‌بینی می‌کند. این دو جهان (سمت A و سمت B) قرار است از نظر فضاهای شش بعدی (A و B) که در هریک از جهان ها پنهان است، متفاوت باشند.

با این حال، از آنجا که این فضاها بسیار مشابه و نامرئی هستند، در حالت نظری، ما نمی‌توانیم دنیایی که در آن ساکن هستیم، را متمایز کنیم. مطالعات قابل توجهی در رابطه با خصوصیات فضای A انجام شده است و تغییرات شدید (یعنی انفجارات) در شرایط خاصی در آن رخ نمی‌دهد.

با این حال، اخیراً کشف شده است که فضاهای A و B به روش خاصی تغییر شکل می دهند و اشیاء ظاهراً متفاوت آنها با یکدیگر مطابقت دارند. با این حال، ماهیت و وسعت این تبدیل به خوبی درک نشده است. تحقیقات در مورد خواص فضای B هنوز پیشرفت نکرده است. در این مطالعه، دانشمندان با محاسبات ریاضی بررسی کردند که آیا رفتار فضای B نیز همان ویژگی های فضای A را دارد یا خیر؟ آنها یک پدیده شناخته شده را از سمت A به سمت B منتقل کردند و ثابت کردند که حتی در فضای B تحت شرایط خاص هیچ انفجاری رخ نمی دهد.

این دستاورد اثبات ریاضی یکی از تطابقات پیش‌بینی شده میان سمت A و سمت B را نشان می‌دهد. اگرچه پژوهشگران برای برقراری این نظریه، فرضیاتی را مطرح کرده‌اند، اما در آینده قصد دارند بررسی کنند که آیا این نظریه حتی بدون این پیش‌فرض‌ها هم درست است یا خیر؟

1 دیدگاه برای “کشف جدید درباره شباهت جهان های موازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.