افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه با ورزش

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که به دلیل سرطان سینه متاستاتیک تحت درمان قرار می‌گیرند، ممکن است از طریق ورزش از خستگی ناشی از این بیماری رهایی یابند و کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.

به گزارش تکناک، تحقیقات گذشته به این نتیجه رسیده است که ورزش برای افرادی که تحت درمان سرطان سینه در مراحل اولیه قرار دارند، هم امکان پذیر و هم مفید است.

برخی از مطالعات دلایلی را برای نگرانی در مورد اینکه آیا افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک می توانند به دلیل پیشرفت مراحل و گسترش سرطان خود ورزش کنند یا خیر، ثابت کرده اند.

نیل آیینگار، پزشک متخصص سرطان سینه در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ گفت : این مطالعه به تأیید این که ورزش برای بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک امکان پذیر است، کمک می کند.

در این مطلب چگونگی بهبود زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه و همچنین تمرینات توصیه شده توسط پزشکان برای این بیماران آورده شده است.

دکتر آن می، سرپرست تحقیقات جدید گفت: درمان سرطان سینه متاستاتیک که مرحله چهارم سرطان سینه است، معمولاً طولانی تر از سرطان سینه در مراحل اولیه است و بهبود کیفیت زندگی در طول درمان را برای این بیماران بسیار مهم می کند.

اگر نوع سرطان سینه متاستاتیکی که فرد مبتلا به آن است، به هورمون پاسخ بدهد، درمان اولیه، هورمون درمانی است که ممکن است با یک داروی سرطان هدفمند ترکیب شود.

برای انواع سرطان سینه‌ای که به هورمون‌درمانی پاسخگو نیستند، شیمی درمانی که معمولاً ترکیبی از چندین دارو است، استفاده می شود.

مطالعه جدید تعیین می کند که آیا ورزش تجویز شده می تواند برخی از عوارض جانبی رایج این درمان ها از جمله خستگی، حالت تهوع، درد و تنگی نفس را تسکین دهد یا خیر.

می نتایج اولیه آزمایش در حال انجام را در سمپوزیوم سرطان پستان سن آنتونیو در اوایل دسامبر ارائه کرد.

این آزمایش که در اروپا انجام می‌شود، شامل نزدیک به 360 فرد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک است. حدود 180 نفر از این بیماران در یک برنامه ورزشی برنامه ریزی شده، دو بار در هفته شرکت کردند که شامل ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی بود.

تمام جلسات تحت نظارت یک فیزیوتراپ یا سایر متخصصین ورزش بود و بیشتر تمرینات به‌صورت گروهی انجام می‌شد، اگرچه گاهی اوقات افراد در جلسات انفرادی نیز شرکت می‌کردند.

نقطه قوت این مطالعه این واقعیت بود که زنان تحت درمان های مختلف از جمله هورمون و شیمی درمانی بودند.

پس از سه، شش و نه ماه، هر دو گروه پرسشنامه‌هایی را پر کردند که کیفیت زندگی فیزیکی، ذهنی، عاطفی و مالی و همچنین میزان احساس خستگی روزانه آنها را ارزیابی می‌کرد.

محققان آمادگی جسمانی آنها را نیز مورد آزمایش قرار دادند و از شرکت کنندگان خواستند تا زمانی که احساس کنند نیاز به توقف دارند، با افزایش مقاومت روی دوچرخه ثابت سوار شوند.

در مقایسه با کسانی که در برنامه تمرینی شرکت نکردند، شرکت کنندگانی که در این برنامه شرکت کردند، خستگی کمتری گزارش کردند. آنها همچنین گزارش دادند که درک بالاتری از کیفیت کلی زندگی خود و همچنین بهبود درد دارند. قدرت این گروه نیز بهبود یافت.

پس از شش ماه، شرکت‌کنندگان در گروهی که تمرین می‌کردند، می‌توانستند دوچرخه ثابتی با مقاومتی به میزان 13 درصد بالاتر از افراد گروه تحت کنترل سوار شوند. بسیاری از این بیماران پس از پایان 9 ماه به روال عادی خود ادامه دادند.

نتایج این تحقیق هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است و تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا دقیقا مشخص شود که چگونه ورزش می‌تواند عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش دهد، اما نتایج با آنچه آزمایش‌های قبلی برای ورزش در افرادی که مراحل کمتر پیشرفته سرطان سینه دارند، برابری می‌کند.

با بهبود تناسب اندام قلبی-ریوی هم استقامت قلبی عروقی و هم تنفسی ورزش می تواند خستگی ناشی از درمان را بهبود بخشد.

ورزش های توصیه شده توسط پزشک برای مرحله چهارم سرطان سینه

می به افرادی که تحت درمان سرطان سینه متاستاتیک هستند توصیه می کند قبل از شروع تمرینات ورزشی با پزشک خود صحبت کنند.

حرکت باید بر اساس آمادگی جسمانی افراد و همچنین عوارض جانبی آن‌ها باشد.

می گفت: هر گونه فعالیت بدنی بهتر از انجام ندادن آن است، هر چند به طور کلی ورزش شدید معمولاً فواید بیشتری دارد.

تمرینات قدرتی می تواند به‌طور ویژه‌ای مهم باشد، زیرا معمولا افراد در حین درمان سرطان، مقداری توده عضلانی را از دست می دهند.

تمرینات قدرتی می‌توانند مختلف باشند. شما صرفا به وزنه نیاز ندارید. انجام تمرینات اصلی و استفاده از وزن بدن، تمرینی برای تقویت عضلات شما است.

علاوه بر تمرینات قدرتی، کاردیو نیز می تواند برای بیماران سرطانی فوایدی مانند رفع خستگی داشته باشد.

می افزود: اگر خستگی بعد از ورزش منظم افزایش یابد، افراد باید با پزشک خود در مورد راه هایی که می توانند تمرینات خود را مجددا تنظیم کنند، صحبت کنند.

آینگار گفت: ورزش اعم از تمرینات کاردیو یا قدرتی، می توانند برای مقابله با عوارض جانبی سرطان مانند از دست دادن حرکت اندام، مشکلات تعادلی یا نوروپاتی طراحی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.